Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Ledare: Årets självmål i branschen

Hade det varit fråga om en fotbollslandskamp mellan Sverige och England hade ett självmål  av den här digniteten fyllt tidningarnas sportsidor i flera dagar. Det finns ju gränser för hur en spelare kan klanta sig. Men nu handlar det inte om fotboll, utan om kollektivtrafik. Närmare bestämt busstrafik i Göteborg. Men även där har man lyckats göra ett praktfullt självmål. Målskytten heter Västtrafik.

Målvakten är chanslös när Västtrafik serverar årets självmål. Foto lic via Creative Commons.

I själva verket är Västtrafiks självmål av ett slag som som gör att det förmodligen kvalar in som Årets Självmål i branschen, trots att det inte ens har gått två månader av 2013.

Volvo Personbilar har nyligen lanserat sin nya V40 Cross Country. Det är säkert en utmärkt bil. Lanseringen sker under parollen ”En annan resa”.

I förra veckan pimpade Volvo Personvagnar en av busskurerna intill Göteborgs Centralstation. Kuren kläddes helt i reklam för bilmodellen. Där saknades varken grönska eller fågelkvitter. Syftet var, enligt Volvo, ”att skapa en varm och inbjudande känsla”. Det tycker förmodligen inte Volvofolket att Västtrafik erbjuder sina resenärer. Med största sannolikhet har de rätt.

Sedan lät man tre Volvo V40 Cross Country åka fram och tillbaka och plocka upp busspassagerare och bjussa på gratis skjuts till destinationen.

”Istället för att resenärerna åker med bussen som vanligt blir de skjutsade med tre stycken Volvo V40 Cross Country”, skriver Volvo och förklarar tanken med evenemanget:

”Tanken är att med ett annorlunda grepp skapa uppmärksamhet och visa på Volvo V40 Cross Countrys lämplighet för citytrafik”.

Skickligt av Volvo Personbilar.

Men hur smart är det av Västtrafik att upplåta en av sina hållplatser till en reklamkampanj för en bil där tillverkaren dessutom ska visa dess lämplighet för citytrafik?

Det är lätt att ta sig för pannan.

Men det blir värre.

Reklambyrån bakom kampanjen är välkända Forsman & Bodenfors som i sin kundstock  har Volvo. Förstås. Men Forsman & Bodenfors är också huvudbyrå åt Västtrafik. Vilket uppenbarligen har kommit väl till pass här.

Man kan förmoda att Västtrafik ser privatbilen som sin viktigaste konkurrent. Varför upplåter man då en av sina mest centrala busshållplatser till reklam för konkurrenten? Och tycker inte både Västtrafik och Forsman & Bodenfors att det finns en inbyggd intressekonflikt mellan uppdragen? Hur är det med etiken?

Eller, som en av våra läsare skrivit till oss: ”Det är ungefär som tt en PR-byrå ena dagen gör reklam för Marlboro och nästa för Nicorette”.

På Volvo Personbilar är man dock nöjd och berättar i ett pressmeddelande om de bussresenärernas reaktion när de fick slippa bussen: ”Vilken lyx att få bli körd hem!”. ”Tänk om alla busskurer var lika fina som den här.” ”Den här ska jag provköra med en gång. Bilen har ju allt”.

Självmålet är både pinsamt och tydligt. Skulle något företag med normalt marknadstänkande släppa in en konkurrent på det här sättet? Tänk er själva: flygbladsutdelare inne i en ICA-butik för att  dela ut reklamlappar för en konkurrerande COOP-affär? Knappast. Men i kollektivtrafiken? Tydligen.

Fast visst vore det kul om Västtrafik tog upp den kastade handsken och köpte utrymmen på stortavlor utanför utvalda Volvoåterförsäljare med budskapet:

”Välkommen in! Här kan du göra din sämsta investering någonsin. Garanterad värdeminskning minst 10 procent om året. Eller får vi föreslå ett busskort?”.

Kära Västtrafik: Hur tänkte ni egentligen? Om ni nu gjorde det.

Vi har försökt få svar på den och andra frågor från Västtrafik. Presstjänsten har hänvisat oss till Maria Björner Brauer som är försäljnings- och marknadschef på Västtrafik. Vi har dock inte lyckats nå henne – men kommentarsfältet nedan är öppen även för henne om hon vill svara på de frågor som ställs i den här artikeln.

Volvo Personbilar har i marknadssyfte publicerat ett antal bilder på den pimpade busskuren. Vi hade gärna visat dessa för att peka på hur branschens konkurrent tar kul och djärva marknadsgrepp. Men vi har fått nobben från Volvo – bilderna får inte användas i det här sammanhanget.

– Volvo kan inte ingå i en polemik med Västtrafik. Men vi hade naturligtvis alla nödvändiga tillstånd för vår kampanj, säger Ann-Christine Eklund på Volvo Personbilars PR-avdelning.

För att hon skulle kunna överväga att ge tillstånd till användning av bilderna begärde hon att först få läsa den här artikeln. Det fick hon inte.

Så vi får nöja oss med en lite knackig video från YouTube. För övrigt satsar Volvo på att sprida kampanjen även i andra sociala medier som facebook och twitter.

Det säger också något om branschen. SL, som är landets största aktör i kollektivtrafiken med över hälften av resenärerna, finns inte ens på twitter.

U.M.

Taggat som: , , , ,

1 kommentar »

  1. Hej ULO.

    Någonstans förstår jag din reaktion. Men det måste finnas lite perspektiv även för en person som skriver ledaren i bussmagasinet.

    För det första äger inga aktörer förutom SL några hållplatser och kan mao inte sitta på någon information om marknadsföringsevent.

    Vidare så tror jag inte att folk som har ett västtrafikkort och ämnade att åka buss, tänkte att ”Näh men ser man på, en bil, den var härlig. Nu kastar jag mitt västtrafikkort och åker en sån istället”. Jag tror istället att folk blev glatt överraskade i busskuren. De positiva känslorna smittar av sig kanske även på västtrafik.

    Så hade västtrafik varit inblandad borde de haft ett pris!

    /Robert

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2024 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)