Antalet resor med kollektivtrafiken i Tallinn har ökat med tio procent sedan staden införde nolltaxa på bussar och spårvagnar vid årsskiftet. Samtidigt har biltrafiken i stadskärnan minskat med 15 procent. Det visar en första summering av det hittills största försöket med nolltaxa i Europa. Samtidigt fick staden tusentals nya invånare.
Nolltaxan gäller dock bara dem som är registrerade som bosatta i den estniska huvudstaden. De måste skaffa sig ett särskilt kort som kostar två euro för att visa att man har rätt att åka gratis med kollektivtrafiken.
Det har fått till följd att nästan 8000 personer som visserligen bodde i Tallinn, men som var registrerade på annat håll nu har valt att även officiellt ha den estniska huvudstaden som sin bostadsort. Staden bedömer att det har en betydande inverkan på skatteintäkterna.
Redan tidigare subventionerade Tallinn 70 procent av kostnaderna för kollektivtrafiken. I och med nolltaxan har stadens kostnader för trafiken ökat med ca 12 miljoner euro på årsbasis.
70 nya bussar och 15 nya spårvagnar har satts in för att möta den ökade efterfrågan.
Enligt de första rapporterna har nolltaxan främst gynnat arbetslösa och låginkomsttagare, men nya resenärsgrupper har ocså sökt sig in till stadens centrum på kvällar och helger, vilket bedöms öka konsumtionen av lokala produkter och tjänster och därmed gynna den lokala ekonomin.
Det finns dock inga siffror på hur stor del av det nya kollektivresandet som utgörs av bilister som lämnat bilen hemma.
Allt detta enligt Eurocities, ett nätverk för europeiska storstäder.
Politiskt har dock det parti som drev igenom nolltaxan, Edgar Savisaars något vänsterpopulistiska centerparti Keskerakond, inte kammat hem några poäng på gratisåkandet. I opinionsmätningarna i Estland under februari backar partiet med två procentenheter från de 28 procent man hade i januarimätningen. I huvudstaden Tallinn är dock partiets ställning starkare, även om man försvagats även där.
Lämna ett svar