Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Biogasbussar saknar fortfarande biogas

Att det står biogas på gastankarna på Örebros stadsbussar betyder inte att de verkligen körs på biogas. Foto: Ulo Maasing.

Sedan år 2009 står det biogas på gastankarna på taket på Örebros lila stadsbussar. Men det betyder inte att det verkligen är biogas i tankarna. Fortfarande körs många av gasbussarna i Örebro på naturgas, rapporterar Sveriges Radio P4 Örebro.

Tanken var att stadsbussarna i Örebro skulle få sin biogas från en enläggning som Swedish Biogas byggde vid Atleverken i Örebro. Men en hel del av gasen därifrån kördes istället på lastbil, flakades, till Stockholm och de första åren kördes Örebrobussarna mest på föga fossilfri naturgas.

Fjolåret blev det första året då det var mer biogas än naturgas i busstankarna i Örebro. Men inte heller i år kommer bussarna att köras uteslutande på biogas, trots att produktionsanläggningen i Örebro nu går för fullt.

Till SR Örebro säger Roger Nilsson, vd för Swedish Biogas International, att planerade och oplanerade störningar i produktionen gör att det kan bli max 85% biogas till stadsbussarna i år.

Därför vill kommunalrådet Lennart Bondeson (KD) i Örebro att kommunen köper in sig i en biogasanläggning som nu håller på att byggas i Karlskoga, varifrån gasen i så fall skulle flakas till Örebro.

26 miljoner skulle det kosta Örbro att bli hälftenägare i anläggningen i Karlskoga.

Kritiska röster saknas dock inte. En av dessa är folkpartisten Staffan Werme i Örebro.

– En del säger att biogas är framtidens energiform. Det finns andra som säger att det är en parentes. Det finns ett risktagande i detta och man måste fundera på hur stor risk man ska ta som politiker, säger han till SR Örebro.

Idag komposteras inte örebroarnas matavfall utan körs istället till Linköping för att där bli biogas.

Taggat som: , , , ,

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2025 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)