
Vad är en miljövänlig bussåler? Frågan är mycket mer komplicerad än många tror. Att satsa på nya bussar vid upphandlingar kan faktiskt skada miljön, visar en ny, norsk forskningsrapport. Foto: Ulo Maasing.
Det är inte alls självklart att det är bra för miljön att i upphandlingar ställa krav på nya bussar. Tvärtom. Det kan till och med vara skadligt. Det framgår av en färsk rapport från norska Vestlandsforskning.
Om man ger bussarna längre livstid kan det i själva verket skona miljön, konstateras det i rapporten som refereras i senaste numret av den norska facktidningen Transportforum.
Rapporten bygger sina slutsatser på en livscykelanalys, en så kallad LCA-analys. Det är en analysmetod som har sin utgångspunkt i bussens hela livstid: Bussen ska tillverkas och underhållas. Den behöver en infrastuktur som också måste byggas, sättas i drift och underhållas. Sedan ska bussen användas till transporter ett antal år innan den slutligen skrotas.
Den analys som Vestlandsforskning har gjort bygger på bussens energiförbrukning och utsläpp, dels vid tillverkning och underhåll, dels vid dess dagliga användning.
Själva kalkylen är mycket komplicerad och beror på en rad faktorer. Det kan gälla sådant som energiåtgång för att bygga bussfabriken och hålla den uppvärmd, hur ofta olika delar av bussen måste servas eller bytas ut (exempelvis bromsar, dieselfilter, luftfilter), vilket elpris som gäller och mycket, mycket annat.
Vestllandsforskning slår fast att det finns en klar potential för att minska utsläppen av klimatgaser som koldioxid om en buss kan användas längre tid än enbart under en anbudsperiod.
Hur stor besparingen av utsläppen blir beror på i vilken trafik de äldre bussarna används.
Man har analyserat en bussflotta på 50 bussar som används oå tre olika linjer: en kort på 30 km, en medellång på 100 km och en lång linje på 250 km. Analysen visar att man kan spara 4200 ton koldioxidekvivalenter över hela anbudsperioden om alla bussar används under två anbudsperioder istället för att vagnparken förnyas vid varje anbudsperiod som hr beräknas till 7+2 år. Den största vinsten gör man på de kortaste linjerna.
Vestlandsforsknings analys visar också att vissa miljökrav i upphandlingar kan ha andra, oväntade och negativa miljköeffekter.
Om man ställer strängare krav när det gäller utsläpp som har en lokalt negativ effekt på hälsa och miljö (bl a NOx, dvs kväveoxid) kan det leda till ökade koldioxidutsälpp. Detta därför att den utrustning som krävs för att minska utsläppen av NOx och partiklar gör bussen tyngre och därmed ökar bränsleförbrukningen.
Rapporten i sin helhet, liksom en sammanfattning av denna finns här.
Lämna ett svar