
Polens största elleverantör, Tauron, är en av intressenterna bakom storsatsningen på helelktriska bussar i Polen.
Den hittills största satsningen i Europa på helelektriska bussar är nu på väg att genomföras i Polen. Siktet är inställt på trafik i fem städer och med 780 bussar. Inte överraskande är kinesiska intressenter djupt engagerade i projektet.
Bakom detta står nämligen ett kinesiskt elfordonskonsortium under ledning av högskolan och forskningsinstitutionen BIT, Beijing Institute of Technology: BIT Huachuang Electric Vehicle Technology.
På den polska sidan drivs projektet av tekniska högskolan i Warszawa, Warsaw University of Technology och energiföretaget Tauron, som är landets största leverantör av elkraft.
Projektet inleds med att sex elbussar ska köras i försöksdrift i Polen. Bussarna byggs på en plattform som är utvecklad av BIT. I plattformen ingår även system för batteribyten, laddstationer med mera.
Efter försöksperioden är det meningen att sex ladd- och batteribytesstationer ska etableras i fem polska städer som ska trafikeras av 780 helelektriska bussar.
BIT Huachuang och Tauron har också en uttalad ambition att marknadsföra sin teknologi i andra länder i Europa.

En av BIT:s samarbetspartners är busstillverkaren Yutong som har satt sina första helektriska bussar i trafik i staden Xinxiang i den kinesiska provinsen Henan. Det är en 11,6 meter lång stadsbuss. Bild: Yutong.
BIT är en av de första forskningsinstitutionerna i Kina som har arbetat med att utveckla plattformar för helelektriska fordon. Man har samarbete med drygt tio kinesiska fordonstillverkare, bland dem Yutong, Zhongtong Bus, Foton och GAC Group för produktion av mer än 2000 helelktriska nyttofordon, dvs bussar och lastbilar.
Man har också samarbete med bland andra lokaltrafiken i Beijing.
Även den kinesiska busstillverkaren BYD, Build Your Dreams, är på offensiven i Europa och USA. Under året kommer BYD att etablera en bussfabrik i Kalifornien för produktion av helelktriska bussar. 2015 ska fabriken ha en kapacitet på 500 bussar om året.
I Europa har BYD etablerat ett samriskföretag med ett bulgariskt företag för produktion av elbussar. De första 50 – 60 bussarna ska lämna produktionslinan under våren.
Lämna ett svar