Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Bussjätte överger London

Storbritanniens största kollektivtrafikföretag, buss- och tågjätten First Group, har bestämt sig för att lämna London. Istället kommer företaget att satsa helt på den avreglerade bussmarknaden utanför den brittiska huvudstadsregionen. Samtidigt kommer en ny stor aktör i bussbranschen in i Europa, australiensiska Transit Systems Group. Globaliseringen av europeisk bussbransch fortsätter.

Globala transportjättar växer vidare. Metroline. ägd av ComfortDelGro från Singapore, tar över fem depåer i London från transportjätten First Group. Bakom Metrolinebussen kommer en buss från Abellio, ägd av de holländska statsbanorna. Foto: Ulo Maasing.

First Group är en verklig gigant inom persontransporter med 124 000 anställda i Storbritannien, USA och Kanada.

First i Storbritannien har de senaste åren arbetat med att strukturera om sin bussverksamhet i Storbritannien för att öka lönsamheten. Vinstmarginalen förra året låg på 8 procent.

Redan har First gjort sig av med mindre verksamheter på andra håll i Storbritannien, men nu har företaget träffat överenskommelse om att hela verksamheten i London ska avvecklas, möjligen med undantag för 20 bussar i en depå.

Försäljningen i London omfattar åtta depåer med sammanlagt närmare 900 bussar. Fem av depåerna, Alperton, Greenford, Hayes, Uxbridge och Willesden Junction tas över av Metroline. Affären omfattar 494 bussar och ca 1700 medarbetare. Metroline får betala 57,5 miljoner pund (ca 4890 miljoner SEK) för verksamheten.

Tre andra depåer, Atlas Road, Lea Interchange och Westbourne Park med tillsammans ca 400 bussar och 1500 medarbetare tas över av australiensiska Transit Systems Group för 21,3 miljoner pund (ca 208 miljoner SEK).

First hade tidigare satt som mål att sälja bussverksamheter för 100 miljoner pund under räkenskapsåret. Det målet har man nu nått.

Giles Fearnley, vd för First Groups bussverksamhet i Storbritannien: Vi fokuserar på den avreglerade marknaden utanför London. Foto: Ulo Maasing.

– Vår strategi är att fokusera på de delar av landet som erbjuder den största potentialen, och även om vi har varit en nyckelspelare i London under många år är vår framtidsmarknad den avreglerade marknaden utanför huvudstadsregionen, förklarar Giles Fearnley, vd för Firsts brittiska bussverksamhet.

– Försäljningen är ett led i att förbättra vår lönsamhet och se till att verksamheten får en uthållig tillväxt, både när det gäller lönsamhet och resande.

Affären innebär också att globaliseringen av busstrafiken i Europa fortsätter med full fart.

Transit Systems Group är ännu så länge en liten aktör, mätt med internationella mått. Idag har man busstrafik i tre australiensiska städer: Perth, Sydney och Adelaide med ca 1000 bussar och 2000 medarbetare. I ett slag blir företaget nu 40 procent större och skaffar sig en bas för expansion i Europa.

Metroline är redan väl etablerat i London. Företaget ingår i ComfortDelGro med bas i Singapore.

ComfortDelGro är ett av världens största persontrafikföretag och har idag en fordonsflotta på nästan 46000 fordon. Man bedriver buss-, taxi- och spårtrafik men har också en rad andra verksamheter inom koncernen, från hyrbilar och bilförsäljning och utomhusreklam till försäkringsverksamhet.

Förutom i Singapore finns ComfortDelGro idag även i Storbritannien, Irland, Australien, Vitenam, Malaysia och i tolv kinesiska städer. Bland dessa finns Beijing och Shanghai.

Taggat som: , , , , , ,

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2025 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)