Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Kinesiska investerare vill bygga elbussar i Europa

TAM-Durabus helt eldrivna stadsbuss i trafik i Maribor, Slovenien.

Med hjälp av kinesiska investerare satsar nu ytterligare en europeisk busstillverkare på att producera eldrivna stadsbussar. Det är den forna slovenska busstillverkaren TAM i staden Maribor som nu har återupptagit produktionen efter ungefär två års produktionsstopp.  Fabriken ska nu i första hand fokusera på att tillverka stadsbussar i en satsning som man har döpt till TAM-DuraBus.

Därmed återupplivas också TAM som varumärke. TAM hade tidigare en stabil marknad, bland annat i delar av östra Europa. Målet är att komma upp i en årlig produktion på cirka 200 bussar.

TAM har fått en rejäl kapitalinjektion av kinesiska CHTC som består av ett konglomerat av företag och som har sina rötter i textilindustrin men som numera också är mycket aktiva i fordonsindustrin.

TAM-DuraBus uppger själva att man kommer att satsa hårt på ny teknologi. Bland annat ska man i ett särskilt forsknings- och utvecklingsprojekt försöka ta fram turistbussar med hybriddrift. Dessa är tänkta för trafik där det ställs hårda krav, både när det gäller ekonomi och utsläpp, men där en helt elektrisk drivlina inte är aktuell av kostnadsskäl.

Företaget har också tagit fram en prototyp till en helelektrisk buss som man redan har låtit Maribors invånare provåka. Det skedde nyligen i samband med ett öppet hus på stadens busstation.

TAM-DuraBus förklarar man planerar att utveckla ett pilotprojekt för eldrivna stadsbussar som laddas induktivt, alltså kontaktlöst, och som är tänkt för trafik i innerstäder. Därmed får man en busstrafik som inte bara är emissionsfri utan också nästan helt tyst.

Det första året räknar man med en produktion på 50 – 60 bussar, i första hand för närmarknaderna Kroatien och Tjeckien.

TAM-DuraBus uppges vara den första kinesiska direktinvesteringen i Slovenien.

Taggat som: , , , ,

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2025 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)