Kommersiellt drivna trafikföretag ger bättre service än samhällsfinansierad kollektivtrafik, i alla fall om kunderna själva får sätta betyg. Men allra bäst service, oavsett verksamhet, anses Systembolaget ge. Det framgick på onsdagskvällen när vinnarna i ServiceScore 2013 utsågs.
Resultatet bygger på över 2000 svenska konsumenters svar på hur olika företag ger dem service och vilka företag som de anser har gett dem service över eller klart över deras förväntningar.
I kategorin landtransporter toppar flygtåget Arlanda Express betyget, följt av de båda bussföretagen Flygbussarna och Swebus. Klart lägre betyg får kollektivtrafiken på den ort där den intervjuade bor. Det är alltså den kollektivtrafik som är helt beroende av biljettintäkterna som av kunderna upplevs ge bäst service.
SJ får rena bottenbetyget.
I kategorin transporter till sjöss vann Viking Line före Eckerölinjen och Stena Line.
SJ drivs rent kommersiellt. Ändå ligger de lägre än ”kollektivtrafiken där du bor”. Kommentarer till det?
Lokaltrafiken i Luleå är ett Kommunalt bolag som ligger i topp på Kundenkäter när det gäller nöjda kunder. I grunden handlar om ledningens förmåga att samla personalen mot ett gemensamt mål.