Folkpartiet i Stockholm vill ha färre bilar i Stockholms innerstad. Bakgrunden är att staden riskerar EU-böter på grund av alltför höga halter av partiklar i luften i innerstan. Redan i onsdags passerades gränsen för antalet tillåtna anmälningar. Tuffare trängselskatt och en satsning på kollektivtrafik förespråkas av (FP).
– Stockholms luft måste blir renare och de farliga partiklarna färre. För att vända utvecklingen måste biltrafiken i innerstaden minska. Det gäller bilresor in till innerstaden, men främst de som sker helt innanför tullarna. Därför måste trängselskattens storlek och även antalet betalstationer ses över, säger Lotta Edholm (FP), gruppledare för Folkpartiet i Stockholm.
De konkreta åtgärder som föreslås är:
Mer flexibel trängselskatt. En betydligt högre taxa vid trafiktoppar än vid lågtrafik. Trängselavgift bör även kunna tas ut vid fler skärningspunkter (exempelvis genom ett, eller ett flertal, snitt i innerstaden) för att göra de korta bilresor inom innerstaden som inte är nödvändiga mindre attraktiva. Trängselskatten ska omvandlas till en avgift som tillfaller Stockholmsregionen.
Ökad framkomlighet för cykel och kollektivtrafik. Fler reserverade körfält för kollektivtrafiken, fler cykelbanor och färre parkeringsplatser. Detta innebär att plats kommer att tas från gatuparkering och biltrafik. Det är en nödvändig prioritering, menar FP.
Satsning på kollektivtrafiken. Om andelen bilar i innerstaden ska minska måste fler välja kollektivtrafik. En grundläggande förutsättning för detta är en förstärkt och välfungerande kollektivtrafik, skriver FP i Stockholm.
Helt rätt. Skall biltrafiken minskas är kollektivtrafiken och cykel det som finns. Men då måste tidtabellen/körschemat vara så nära verkligheten som möjligt. Man planerar sin resa ifrån tidtabellen vilket även reseplaneraren gör. Förseningar och inställda turer är något man får leva med, har man störningsinformation så är det mycket viktigt att sådan information kommer fram i god tid. Men att få till förändringar här den bollen ligger hos våra politiker. Kollektivtrafik kostar mycket pengar, vinsten från kollektivtrafik kan inte mätas i pengar. Mindre buller mindre avgaser i staden kan man inte prissätta.