Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Krånglande tåg tvingar fram bantad busstrafik

Ett av Botniatågs tåg för Norrtåg i trafik – en inte alltför vanlig syn denna vinter. Men dessförinnan försenades trafikstarten, vilket nu kommer att drabba bussresenärerna i Västernorrland. Foto: Norrtåg.

De stora problemen med tågtrafiken på Botniabanan är en av de viktigaste anledningarna till att länstrafiken i Västernorrland, Din Tur, nu tvingas till stora nerskärningar i busstrafiken. Men det är inte vinterns kaos då Botniatåg ställt in massor av turer som ställt till det för länstrafiken. Det är istället den försenade trafikstarten för tågen på Botniabanan, rapporterar Sveriges Radio P4 Västernorrland.

När trafikstarten väl hade skett och många tåg ändå inte gick blev det tågoperatören Botniatåg, ägd av Arriva och SJ, som i första hand fick stå för notan för ersättningsbussarna.

Men när persontrafiken på banan inte kom igång som planerat år 2011 drabbades länstrafiken, ägd av landstinget, av dubbla kostnader.

– Linjer som går parallellt med tågtrafiken var planerade att läggas ner. Det har vi inte kunnat göra. Sedan har vi förtätat och förändrat busstrafiken på andra ställen, som var tänkt skulle koppla till tågen, säger Per Eriksson, chef för kollektivtrafikmyndigheten i Västernorrland till SR.

Anslutningsbussar som gick tomma, linjer som skulle ha lagts ner som man tvingades fortsätta köra och en järnväg utan tåg gav dryga, oplanerade merkostnader för länstrafiken. Hur mycket är ännu oklart, bara att det rör sig om ett antal miljoner. Och nu kommer många bussresenärer i Västernorrland att få betala priset genom stora nerskärningar i busstrafiken. Det gäller främst turer på kvällar och helger och fritidsresor.

– Det gynnar inte alls det kollektiva resandet, säger Per Eriksson till SR Västernorrland.

Hela den gångna vintern har Botniatåg haft stora problem med att hålla trafiken igång. Tidvis har man ställt in hela linjer och ersatt tågen där med buss och än är problemen inte lösta.

Botniatåg har dock deklarerat att man tror att trafiken kommer att fungera mycket bättre inom ett år.

Företagets kommunikationschef Tomas Hedenius, tillika kommunikationschef inom Arriva Sverige, sa för en vecka sedan till SR Västernorrland, att man har som mål att 97 procent av tågen ska gå i tid. De sista tre månaderna i fjol var var sjätte avgång inställd.

– Det finns en del som talar för att situationen kommer att ljusna. Inför nästa vinter hoppas vi att det ser bättre ut, sa Hedenius till SR Västernorrland.

Taggat som: , , , , , , , ,

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2024 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)