
Keolis överklagande av Skånetrafikens upphandling av stadsbusstrafik i Malmö vann inte gehör hos förvaltningsrätten. Foto: Ulo Maasing.
Det blev grönt ljus för Nobina att ta över de gröna stadsbussarna i Malmö. På torsdagen kom förvaltningsrätten i Malmö med sitt avgörande om Skånetrafikens senaste upphandling av stadstrafik i Malmö, det så kallade Malmö Södervärn.
Upphandlingen hade överklagats av Keolis,, men förvaltningsrätten gick på Skånetrafikens linje och slår fast att upphandlingen var korrekt.
– Det är ett besked att glädjas åt, säger Nobina Sveriges vd Jan Bosæus i en kommentar.
– Det har under processens gång aldrig varit någon anledning till oro från vår sida, men det är skönt att vi nu kan fortsätta våra förberedelser enligt plan. Vi ser fram emot att nästa år ta över trafiken i Malmö Södervärn och tillsammans med Skånetrafiken samarbeta för att locka fler kunder till kollektivtrafiken.
I upphandlingen, ”Malmö Södervärn”, har två av Malmös trafikområden slagits samman till ett större trafikområde.
Det nya trafikområdet omfattar totalt 108 bussar, vilka under avtalstiden kommer att bytas ut mot nya. Det första bytet kommer under år 2017 då 88 bussar byts ut.
Sex anbudsgivare visade intresse och fyra lämnade anbud. Den nu avslutade upphandlingen är en följd av den avbrutna upphandlingen 2011, då det endast kom in ett anbud och följden blev att nuvarande trafikföretag Veolia Transport Sverige AB fortsatte sitt uppdrag ytterligare två år.
Nobinas seger innebär att företaget får ca 50 procents marknadsandel av busstrafiken i Skåne. För Nobina är det nya avtalet värt ca 2,5 miljarder kronor.
Keolis, som lämnade det näst bästa budet i upphandlingen, listade en hel rad punkter där man ansåg att Nobinas anbud inte följde upphandlingskraven. Man ville bland annat ha ut en del av Nobinas anbud för att kontrollera att anbudet verkligen levde upp till skall-kraven.
Keolis hävdade också att Nobinas ekonokmiska och finansiella ställning var sådan att företagets anbud inte borde godtas. Man hävdade också att Nobina Sveriges vd Jan Bosæeus inte hade rätt att ensam vara firmatecknare och att Bosæeus dessutom saknade fullmakt att ensam teckna Nobinas firma.
Region Skåne tillbakavisade på punkt efter punkt kritiken från Keolis. ”Region Skåne har förståelse för att en anbudsgivare som inte erhåller ett uppdrag kan bli missnöjd med detta men Keolis påstående om brott mot LUF (den upphandlingslag som gäller kollektivtrafik) är ogrundat”, skriver regionen och avvisar därefter samtliga punkter där Keolis hävdar att man har brutit mot LUF.
Men förvaltnngsrätten i Malmö underkänner helt alla argument från Keolis.
Att hävda att Nobinas VD inte skulle ha fullmakt att ensam teckna Nobinas firma visar tydligt och i sammanhanget på ett komiskt sätt skillnaden i organisation i Sveriges två största kollektiva bussföretag. Ett byråkratiskt hiarkiskt kontra ett platt snabbfotat. Är det franska statsföretags byråkrati som styr eller är bara den svenska ledningsgruppen för ung för att ha läst Janne Carlzon’s management klassiker Riv Pyramiderna från 1980-talet. ”Jag bara undrar……….”(som ngn svensk schlager gick för länge sedan) Lars G Englund