Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Kommersiellt i Jämtland när länstrafiken tar tåget

Det blir kommersiellt mellan Åre och Östersund. Foto: Ulo Maasing.

När Länstrafiken i Jämtland i månadsskiftet kommer att satsa på enbart tåg mellan Åre och Östersund väljer Centrala Buss i Jämtland att köra den populära Årependeln på kommersiell basis i stället för att vara en del av Länstrafikens utbud. Men vissa länstrafiksresenärer kommer också i fortsättningen att åka i den kommersiella trafiken på sitt länstrafikkort. Årependeln  körs på morgonen från Duved till Östersund med retur på eftermiddagen.

Bakgrunden är att Åre kommun sedan årsskiftet har betalat extra för den busstrafik som går parallellt med tågen. Detta för att minimera eventuella trafikstörningar och möta resenärers behov.

Efter att ha studerat hur människor reser har Länstrafiken sett att resenärerna i stor utsträckning nyttjar tågen. Därför gör man nu stora indragningar i busstrfiken.

– Att köra parallell buss- och tågtrafik är ur ett ekonomiskt perspektiv inte försvarbart. Våra resenärer får kortare restid med tåget och det är väl därför som många redan valt bort bussen. I september skall dessutom installationen av fritt internet ombord på tågen vara klar vilket gör att de troligtvis kommer bli ännu mera attraktivt, säger Stefan Fredriksson, vd för Länstrafiken Jämtland.

Förutom stora indragningar av bussturer lördag-söndag, viss veckotrafik och tidsjusteringar blir linje 155 med sträckning Duved-Östersund- Duved (måndag-fredag) kommersiell och trafikeras av samverkansbolaget Centrala Buss.

– Länstrafiken köper ett antal säten mellan Mattmar och Östersund för att våra kunder som är boende efter den sträckan och inte har den geografiska möjligheten att ta tåget ska kunna resa på sitt Länstrafikenbusskort, säger Stefan Fredriksson.

Taggat som: , , , ,

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2024 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)