
Lotta Finstorp(M) skriver tillsammans med andra företrädare för alliansen om den kollektivtrafiklag som infördes i början av 2012. Foto: Ulo Maasing.
På tisdagen skrev vd:n för Swebus Express, Joakim Palmkvist, i en debattartikel i Svenska Dagbladet om hur Storstockholms Lokaltrafik med skattemiljoner i ryggen konkurrerar ut kommersiell trafik. Samtidigt skrev fem företrädare för regeringsalliansen i en annan debattartikel i Dagens Samhälle att den nya (sedan januari 2012) kollektivtrafiklagen ”ger samhället verktygen för att skapa en större och mer komplett kollektivtrafik”.
– Det innebär ett ansvar för att den av samhället upphandlade kollektivtrafiken och annan kommersiell trafik kan samverka och erbjuda resenären ett fullgott och utökat alternativ, skriver alliansföreträdarna.
De är fyra ledamöter av riksdagens trafikutskott: Annelie Enochson(KD), Anders Åkesson (C ), Lars Tysklind(FP), Lotta Finstorp(M) samt kommunstyrelseordföranden i Mönsterås, Roland Åkesson(C ).
– Vi har fått signaler från entreprenörer och resenärer runt om i landet att få förändringar skett, ett intryck som även den statliga myndigheten Trafikanalys bekräftar i sina rapporter. Förvisso känner många företag inom tåg-, buss- och taxibranschen en berättigad oro för att satsa kapital och börja konkurrera med offentligt upphandlad och skattesubventionerad trafik, skriver de fem.
De menar att det finns vägar att gå för att få fler aktörer på marknaden.
– En lösning för framtiden kan vara att införa brukarval, såsom resenärspeng, även i kollektivtrafiken. Men där är vi inte än. Desto viktigare för oss politiker i beslutande ställning att här och nu leva upp till lagens anda och bokstav, bejaka fler lösningar och öppna det tidigare monopolen i kollektivtrafiken för konstruktiva initiativ, skriver de fem alliansföreträdarna.
De pläderar också för ett större inslag av olika typer av koncessions- och incitamentsavtal i den upphandlade trafiken.
Lämna ett svar