
Förarna vid Byberg & Nordin Busstrafik tillhör dem som omfattas av Kommunals nya strejkvarsel. Foto: Ulo Maasing.
Fackförbundet Kommunal utökade på tisdagen sitt varsel i konflikten med Bussarbetsgivarna utöver det varsel som trädde i kraft natten till onsdagen.
Det nya varsel som Kommunal la på tisdagen innebär att man tar ut samtliga bussförare på de här företagen i strejk från den 29 juni:
Byberg & Nordins Busstrafik AB
Traveller Buss AB
Swebuss Express AB
Nettbuss Express AB
Keolis Sverige AB, Hornsberg, Stockholm
Westin Buss Stockholm AB
Dessutom gäller varslet även Flygbussarnas trafik till och från Göteborg City Airport, Landvetter Airport och Malmö Airport.
Det tidigare lagda varslet som bröt ut i strejk natten till onsdagen gäller:
Arriva Sverige AB, Råsta
Keolis Sverige AB, Söderhallen, Stockholm
Nobina Sverige AB, Södertälje, Umeå
Från den 24 juni gäller blockad mot nyanställning inom Swebus AB samt strejk för anställda inom verkstad och servicehall på följande företag:
Keolis Sverige AB, Jönköping
Nettbuss Stadsbussarna AB
Gävle
Östersund
Dessutom gäller från 24 juni också strejk för förare i följande företag:
Veolia Transport Sverige AB, Norrköping Spårvagn
Arriva Sverige AB, Halmstad
Björks Buss AB, Västerås/Hallstahammar
– Vi gör detta för att vi vill markera att vi menar allvar gentemot arbetsgivaren, säger Lenita Granlund avtalssekreterare på Kommunal.
– Detta är en aggressiv upptrappning av konflikten. Kommunal har tidigare avvisat medlarnas bud och alla försök till en konstruktiv dialog, säger Peter Jeppsson, vd för Bussarbetsgivarna och TransportGruppen.
Från TransportGruppen menar man att huvudorsaken till konflikten är att Kommunal vill ha högre löneökningar än vad andra grupper på arbetsmarknaden fått samt långtgående krav på anställningsgarantier vid entreprenörsbyte.
– Vi har erbjudit löneökningar och villkor som motsvarar vad andra har fått i avtalsrörelsen. Bussförare är en av de bäst betalda grupperna inom Kommunal. Det är uppseendeväckande att de kräver nu mer än vad andra fått, säger Peter Jeppsson.
Lämna ett svar