Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Flygbussarna provar eldriven buss

Flygbussarna testkör i dagarna en helt eldriven buss i Stockholm. Bussen är helt fri från utsläpp och har en utpräglat tyst gång. ”Vi tror att elbussar är ett bra alternativ för framtiden. Elbussar är bra för både miljön och passagerarna eftersom de är helt utsläppsfria och dessutom väldigt tysta”, säger John Strand, vd på Flygbussarna.

Den helt eldrivna buss från holländska Ebusco som Flygbussarna nu testar visades nyligen också i Genéve i samband med UITP:s världskongress. UITP är den internationella kollektivtrafikunionen. Foto: Ulo Maasing.

Den elbuss som Flygbussarna nu ska testa har levererats av det holländska företaget Ebusco. Cirka 600 bussar av samma typ finns redan i trafik i Kina. Bussen kommer under några dagar att provköras mellan Cityterminalen i centrala Stockholm och Bromma flygplats samt mellan Cityterminalen och Arlanda.

– Det ska bli spännande att höra vad förare och inbjudna passagerare tycker om elbussen. Den buss som vi nu testar kan gå 25 mil på en laddning, vilket innebär att man inte behöver bygga upp en infrastruktur med laddstationer, säger John Strand.

Elbussen förbrukar ungefär en kilowattimme el per kilometer. Det innebär att kostnaden för att köra bussen en kilometer är ungefär sex gånger lägre jämfört med en dieselbuss. Den typ av batteri som finns i testbussen är anpassat för att tåla även låga temperaturer.

Under Flygbussarnas testkörningar kommer enbart specialinbjudna passagerare att kunna resa med den eldrivna bussen.

Bussmagasinet.se återkommer med en rapport från testkörningarna.

Ebuscos batteribuss har en elmotor med max 150 kW effekt och ett vridmoment på 2500 Nm. Batterikapaciteten är 242 kilowattimmar. I stadstrafik är körsträckan 250 kilometer på en uppladdning. En laddning till 100 procents batterikapacitet tar 3 timmar, till 80% 1,5 timmar. Kapaciteten är 76 passagerare + rullstol.

Taggat som: , ,

2 kommentarer »

  1. 25 mil eller 25 kilometer, det är frågan det? Artikeln lämnar inte riktigt svaret….

  2. En nolla betyder så mycket… Det ska vara 25 mil, dvs 250 kilometer. Men nollan hade fallit bort. Det är trevligt med uppmärksamma läsare som hjälper oss att rätta tabbar. Trevlig helg!
    Ulo

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2025 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)