Konkurrensverket kräver det statliga flygplatsbolaget Swedavia, som bland annat äger och driver Arlanda flygplats, på böter/konkurrensskadeavgift för att ha tagit ut en särskild ”skyltavgift” av de taxiföretag som hämtat kunder vid Arlanda flygplats.
Marknadsdomstolen har slagit fast att avgiften var olaglig och nu följer Konkurrensverket upp Swedavias olagligheter. Dessa begicks samtidigt som Swedavia agerade hårt för att införa busstullar på bland annat Arlanda, Bromma och Landvetter – planer som möttes av starka reaktioner från bussbranschen.
Den olagligaa skyltavgiften gäller förbeställda taxibilar där chauffören har hämtat kunder inne i ankomsthallen och hållit upp en skylt med kundens namn på.
Taxiföretagen har under en period krävts på en särskild skyltavgift på 25 kronor per kund till Swedavias entreprenör EuroPark för att få erbjuda servicen.
Marknadsdomstolen har därefter i en dom slagit fast att detta agerande är olagligt, och det har också upphört.
Konkurrensverket har nu lämnat in en stämningsansökan till Stockholms tingsrätt och kräver att statliga Swedavia döms att betala 340 000 kronor i böter/ konkurrensskadeavgift för att man missbrukat sin dominerande ställning på marknaden. Missbruket gäller för de nio månader under 2011 som den särskilda skyltavgiften togs ut av taxiföretagen.
Endast drygt tre procent av skyltavgiften, 85 öre, motsvarades av en faktisk kostnad. Omkring 115 000 enskilda taxiresor påfördes den extra skyltavgiften under de nio månader den användes.
– Det är resenärerna, kunderna, som drabbats av denna extra och otillåtna skyltavgift. En dominerande aktör – som i detta fall dessutom har monopol – måste vara särskilt försiktig och inte ta ut oskäliga avgifter, säger Konkurrensverkets generaldirektör Dan Sjöblom i en kommentar.
Lämna ett svar