Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Hård branschkritik mot Blekingetrafiken

Lars Annerberg, Bussbranschens Riksförbund: Det hade varit bättre för skattebetalarna om Blekingetrafiken skulle följt branschens avtalsmodell. Foto: Ulo Maasing.

Lars Annerberg, Bussbranschens Riksförbund: Det hade varit bättre för skattebetalarna om Blekingetrafiken skulle följt branschens avtalsmodell. Foto: Ulo Maasing.

Blekingetrafiken får hård kritik från Bussbranschens Riksförbund (BR) för den trafikupphandling som just nu genomförs i Blekinge. ”Blekinges skattebetalare skulle kunnat få mer kollektivtrafik för sina pengar om Blekingetrafiken hade följt branschens gemensamma rekommendationer”, säger Lars Annerberg på BR. Där är han ansvarig för den upphandlade linjetrafiken.

Kollektivtrafikbranschen har gemensamt tagit fram en avtalsmodell för upphandlingar.

Bakom denna står inte bara operatörer utan också de upphandlande myndigheternas branschorganisation Svensk Kollektivtrafik. Men BR har gång på gång kunnat konstatera att modellen inte följs och att Svensk Kollektivtrafiks medlemmar i praktiken struntar i sin egen organisations rekommendationer.

Nu riktas alltså kritiken mot Blekingetrafiken.

En av de punkter i upphandlingen som BR kritiserar är att Blekingetrafiken har satt en tillåten medelålder på fem år på operatörernas bussflotta. Flertalet regionala kollektivtrafikmyndigheter, däremot, anger en medelålder på åtta år och en högsta tillåten fordonsålder på tolv år.

– Här sticker Blekingetrafiken ut radikalt, säger Lars Annerberg.

– Med tanke på att en stadsbuss kostar cirka 3,5 miljoner och har en livslängd på åtminstone tio till tolv år blir Blekingetrafikens krav väldigt mycket dyrare för operatören. Det kommer att slå igenom i det pris som operatören begär i upphandlingen.

– Blekingetrafiken vill visa att man har de nyaste bussarna i landet, men kravet ger varken bättre komfort, miljö eller prestanda.

– Allvarligt är också att ingen ersättning utgår för körtiden utan bara för körsträcka, samt att man har en ensidig option om avtalsförlängning. Båda är klara avsteg från modellavtalen, framhåller Lars Annerberg.

BR kritiserar också Blekingetrafiken för att inte följa avtalsrekommendationerna när det gäller index. Syftet med indexregleringen är att operatörerna inte ska utsättas för en onödig affärsrisk genom att de inte kompenseras för kostnader som de inte kan påverka. I så fall måste de ta höjd för den risken i sina anbud, vilket leder till högre kostnader för kollektivtrafiken.

Enligt rekommendationerna ska en reglering enligt index ske en gång i kvartalet, men Blekingetrafiken har valt att göra det en gång i halvåret.

– Det hade varit bra för Blekinges skattebetalare om rekommendationerna skulle följas. Då får de mer kollektivtrafik för pengarna, istället för att skattebetalarnas pengar går till dyra detaljkrav och affärsrisker säger Lars Annerberg.

Till Blekinge Läns Tidning säger Blekingetrafikens vd Hans Jonasson att han inte kan svara på vilka punkter upphandlingskraven avviker från branschrekommendationerna.

– Men vi har följt branschrekommendationerna så långt som möjligt.

Taggat som: , , , ,

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2025 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)