Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

UL kollar 40-tal Scaniabussar efter häftig brand

Det var en biogasbuss av den här typen som elhärjades i Uppland i morse. Foto: Ulo Maasing.

Ett fyrtiotal bussar som går i regiontrafik i Uppland ska i dagarna kontrolleras sedan en buss tidigt på måndagsmorgonen fattat eld i närheten av Alunda i Uppland. Bussen hade tre passagerare ombord, men ingen människa skadades. Däremot blev bussen svårt brandskadad, i praktiken totalförstörd, rapporterar Sveriges Radio P4 Uppland. Bussen ägds av Nobina.

Under dagen kontrollerades de kvarvarande bussarna, samtliga Scania. En teknisk detaljutredning av den brunna bussen ska också göras.

Enligt räddningstjänsten började branden troligen i motorrummet. Efter det att bussen evakuerats spred den sig ordentligt.

Enligt SR Uppland togs de aktuella bussarna i trafik för ungefär ett år sedan och sedan dess haft betydande tekniska problem med en rad inställda turer i vintras. Problemen ledde till att Upplands Lokaltrafik (UL) och Nobina för ett par veckor sedan kallade Volvo och Scania till ett möte.

Taggat som: , , ,

2 kommentarer »

  1. Biogasbussar är dyra i inköp, dyra i drift, och de körs mest på fossil naturgas…
    Och så brinner de visst upp ibland dessutom, så de är farligare för passagerare
    och personal också…
    Om nu Uppsala önskar körs sina bussar på en blandning av naturgas, fackelgas och biobaserat avfall; Varför inte ta och köra helt vanliga dieselbussar på en blandning av syntetiska och bio-syntetiska drivmedel? Det blir lika rena avgaser. Det blir mycket billigare och dessutom betydligt mindre farliga för passagerare och förare.

  2. Tråkigt att man kräver experimentella osäkra drivmedel, men inte konstigt att det brinner. Men så här blir det när kunskapen om fordon och drivmedel är låg hus beställaren UL och landstingspolitikerna! Jag är miljövän, men tycker inte att resenärernas säkerhet ska äventyras av landstingens experiment.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2025 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)