Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Backspeglar vållade passagerares död

Backspeglarna på de bussar som frontalkrockade i Norge på måndagen har troligen orsakat två busspassagerares död.

Backspeglarna på de bussar som frontalkrockade i Norge på måndagen har troligen orsakat två busspassagerares död.

Den svenska turistbuss som var inblandad i den svåra trafikolyckan i Norge på måndagen körde för nära vägens mitt. Det hävdar norsk polis som på onsdagskvällen genomförde en rekonstruktion av olyckan då två kvinnliga passagerare omkom, en i vardera bussen. Enligt det norska radio- och TV-bolaget NRK bekräftar rekonstruktionen den uppfattning polisen hade på ett tidigt stadium, att den svenska bussen körde för långt ut till vänster när den mötte en norsk buss i linjetrafik.

Bussarna, från Bergkvarabuss respektive Nettbuss, frontalkrockade.

Polisen hävdar också att vägens bredd var tillräcklig för busstrafik. Vägen är på olycksplatsen 6,3 meter bred, medan bussarna tillsammans är 5,1 meter breda.

Till det kommer de båda bussarnas backspeglar som skjuter ut framför och även på sidan av bussen. Vid olyckan i Fardal i Sogndal kan backspeglarna ha fungerat som rena dödsfällan.

Rekonstruktionen av olyckan tyder nämligen på att de kraftiga backspeglarna på vardera bussen har trängt in i den mötande bussen, rakt över förarens huvud och med stor kraft har träffat de passagerare som satt bakom föraren men högre upp än denne. Det var där som de två omkomna satt.

Av de passagerare som omkom skadades vid olyckan är tillståndet alltjämt kritiskt för en kvinna, uppger NRK.

Vid rekonstruktionen deltog den norske bussföraren men inte den svenske som hade rest hem.

Norsk polis uppger också, enligt NRK, att den svenske chauffören 2011 fick sitt körkort indraget under en färd i Norge. Anledningen var att han brutit mot fartgränsen och gjort en vårdslös omkörning.

Taggat som: , , , ,

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2024 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)