Det kommer bara att finnas möjlighet för de största aktörerna att vara med och konkurrera om nästa stora upphandling av busstrafik i Storstockholm. Det blir en av de praktiska konsekvenserna av ett beslut som trafiknämnden i Stockholms läns landsting har fattat. Upphandlingen kommer att inledas nästa år och omfattar områdena Haninge, Tyresö och Nynäshamn, söder om Stockholm
Idag har vart och ett av områdena ett eget trafikavtal, men när trafiken snart ska upphandlas på nytt har politikerna beslutat att slå samman de tre avtalen till ett enda. Anledningen är, säger man, att man på det sättet kan ”hitta synergier mellan områdena” som ger ett bättre trafikutbud.
Det blir ett så stort paket att endast storföretag kommer att ha möjlighet att delta i upphandlingen. Idag trafikeras de tre områdena med 143, 95 respektive 41 bussar, alltså totalt 279 bussar som trafikerar 68 linjer.
I framtiden blir det fler om utvecklingen blir som trafikförvaltningen och Storstockholms Lokaltrafik räknar med. I prognoserna kalkyerar man nämligen med en befolkningsökning på 11 – 14 procent i de aktuella områdena fram till år 2020.
Med den modell som landstingspolitikerna i Stockholm har valt för den kommande SL-upphandlingen, kallad E23, öppnar man dörrarna för att utländska, sttliga trafikföretag ska få en ännu starkare ställning i Sverige. Förutom Nobina finns idag bland de stora aktörerna i Sverige endast förlusttyngda utländska bussföretag.
Allt tyder på att de kommer att bli ännu starkare eller ännu fler från sommaren 2015 när trafikstarten ska ske för E23-upphandlingen.
I sin iver att få ner kostnaderna (i teorin) kastar SL ut allt som har med kvalitet att göra. Det är då inte underligt att vi får en trafik bestående av knapert utbildade förare som kör slitna spärrade hemska stadsbussar långt utanför städerna.
Man får precis den kvalitet man betalar för, och SL väljer aktivt att spara bort all kvalitet!
Hur räknar man här?:
”143, 95 respektive 41 bussar, alltså totalt 279 bussar”
”Förutom Nobina finns idag bland de stora aktörerna i Sverige endast förlusttyngda utländska bussföretag.”
Har för mig att inte ens Nobina har så värst bra ekonomi…kolla senaste Malmöavtalet…
Nobina går visserligen med viss förlust, eller åtminstone inte med någon större vinst att tala om. Skillnaden mellan Nobina och de övriga jättarna är att Nettbuss, Keolis och Arriva är ägda av utländska stater (Norge, Frankrike och Tyskland) och kan därför kompenseras med skattemedel.
Nobina ägs av vitt spridda riskkapitaliser, som inte har inte samma möjlighet att kasta in nytt ägarkapital. Det är väl därför som det sparas in så enormt på kvalitet på just Nobina, medan man försöker hålla en snygg profil utåt.