Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Mesta busslinjen ska bli snabbare

Nästa år ska Sveriges mest anlitade busslinje bli snabbare. Foto: SL.

Nästa år ska Sveriges mest anlitade busslinje bli snabbare. Foto: SL.

Beslutet att snabba upp Sveriges mest belastade busslinje kommer nu närmare. Nästa vecka väntas det formella beslutet att öka framkomligheten för stombusslinje 4 i Stockholm som en vanlig vardag har ca 60 000 påstigande. Målet är att öka linjens idag mycket klena medelhastighet och punktlighet.

Idag är reshastigheten på linjen drygt 13 kilometer i timmen i rusningstid, på vissa delar av linjen avsvevärt lägre.

De åtgärder kommer att genomföras är: påstigning i alla dörrar, förbättrad regularitet, förbättrad övervakning av felparkerade fordon, indragning av hållplatser, ökad prioritering i gaturummet, ökad prioritering i trafiksignaler.

Bland annat ska 3500 meter nya kollektivtrafikkörfält inrättas.

– Att stombussarna har en pålitlig framkomlighet är viktigt för många stockholmares vardag och för att fler ska välja att åka kollektivt. Därför genomför vi det här pilotförsöket för att testa åtgärder för att förbättra kollektivtrafikens framkomlighet, säger Ulla Hamilton (M), trafikborgarråd i Stockholms stad.

– I ett växande Stockholm måste våra vägar och gator användas mer effektivt om stockholmarna ska komma fram. Här spelar stombussarna en central roll och arbetet med att förbättra bussarnas framkomlighet och restidspålitlighet är nödvändigt.

Taggat som: , , , ,

3 kommentarer »

  1. Detta dessvärre bara ”konstgjord andning” som inte ens lär fungera i praktiken. Men riktiga lösningar får man aldrig från spårvagnshatarna, som envist vägrar inse att ”bussen kört fast”.

  2. Detta löser inget på Hornsgatan. Bussfiler borde finnas på Hornsgatan också!

  3. När det gäller linje 4 i Stockholm. Hornsgata saknar fortfarande Busskörfält. Jag tvivlar att det kommer gå snabbare så länge det fattas kollektivkörfällt

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2025 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)