Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Nej från Stockholm till miljardnota för bussterminal

    Entrén till den planerade bussterminalen i Katarinaberget i Stockholm. Frågan är vem som ska betala. Illustration: Foster + Partners och Berg Arkitektkontor.

Entrén till den planerade bussterminalen i Katarinaberget i Stockholm. Frågan är vem som ska betala. Illustration: Foster + Partners och Berg Arkitektkontor.

Stockholms stad kommer inte att stå för hela notan för den planerade och mycket omdebatterade bussterminalen i Katarinaberget vid Slussen. Enligt beräkningarna ska terminalen kosta 1,3 miljarder att bygga, men Stockholms finansborgarråd Sten Nordin(M) slår i Dagens Nyheter fast att staden verkligen inte tänker stå för hela notan.

De högsta ansvariga tjänstemännen för bygget av terminalen har förhandlat fram ett avtal om bland annat finansieringen av jättebygget. Enligt detta ska Stockholms stad svara för hela kostnaden för bygget.

Stockholm kommer dock troligen att få ett statsbidrag på 300 miljoner. Samtidigt måste staden betala för alla kostnader för de nödvändiga, provisoriska trafikläsningarna under byggtiden vilket är beräknat till 250 miljoner. Minst.

– Det är helt orimligt att Stockholms skattebetalare står för hela kostanden för en anläggning för kollektivtrafiken, säger finansborgarrådet Sten Nordin i DN.

Han anser att det är rimligt att Storstockholms Lokaltrafik, SL, står för byggkostnaderna.

Taggat som: , , ,

1 kommentar »

  1. Visst har man väl beslutat att bygga ut tunnelbanans Blå linje till Nacka Centrum? Ska man även satsa på parallell busstrafik, med terminal i garaget på Katarinavägen? Stockholms stora trafikproblem är ju tvärförbindelserna. Särskilt när allt färre kommer att arbeta i City och allt fler kommer att bo i en kommun, jobba i en annan, ha lantställe i en tredje och gamla mamma i en fjärde. Hur tänker man, eller gör man det ö h t?

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2025 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)