Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Bergkvarabuss fortsätter i Blekinge – tog hem hela länet

Bergkvarabuss vann Blekingetrafikens stora upphandling. Foto: Ulo Maasing.

Bergkvarabuss vann Blekingetrafikens stora upphandling. Foto: Ulo Maasing.

Bergkvarabuss, som idag kör kollektivtrafiken med buss i Blekinge får fortsätta köra där i ytterligare tio år.  Det står klart sedan Blekingetrafiken på torsdagseftermiddagen presenterat resultatet av sin stora upphandling som gäller all linjetrafik i länet och därtill ett antal skolskjutsavtal i Karlshamn. Fyra företag deltog i upphandlingen. Uppdraget omfattar ca 125 dagligen trafiksatta fordon.

Upphandlingen var uppdelad i fyra olika anbudsområden, som samtliga vanns av Bergkvarabuss. Områdena är västra Blekinge, östra Blekinge och två olika skolskjutsområden.

Uppdraget är värt ca två miljarder kronor och ger omkring 300 arbetstillfällen.

Bergkvarabuss vinnande anbud landade på 188,7 miljoner kronor om året, vilket ska jämföras med dagens 179,5 miljoner. Det nya avtalet börjar gälla i augusti 2014 och gäller tio år framöver.

– Anbudet är i linje med våra förhoppningar, t o m något under det vi kalkylerat med säger Hans Jonasson, vd på Blekingetrafiken.

Kontraktssumman för skolskjutstrafiken uppgår totalt till 8.022 kkr/år, vilket är ca en miljon lägre än vad nuvarande trafik kostar kommunen.

Tio företag fick, efter särskild kvalificering, möjlighet att delta i upphandlingen. Fyra av dessa kom slutligen in med anbud, vilket låg under Blekingetrafikens förväntningar.

I stadstrafiken ska 21 av bussarna vara hybridbussar- Foto: Bergkvarabuss.

I stadstrafiken ska 21 av bussarna vara hybridbussar- Foto: Bergkvarabuss.

– Även om vi gärna sett fler anbudsgivare är vi tillfreds med resultatet. Anbudspriserna är helt godtagbara. Samarbetet med Bergkvarabuss har varit utomordentligt gott under den innevarande avtalsperioden. Vi ser fram emot en fortsatt god samverkan, säger Hans Jonasson.

Upphandlingen har tidigare fått hård kritik från bussbranschen därför att Blekingetrafiken valde att ställa omsättningskrav som i praktiken gjorde det omöjligt för mindre företag att delta.

I upphandlingen har Blekingetrafiken ställt krav på att fossilfria bränslen och i viss utsträckning även hybridbussar ska användas. Sammanlagt 21 hybridbussar ska sättas in i stadstrafiken. Övriga bussar ska köras på RME. Kustbussarna ska från augusti nästa år köras med dubbeldäckare med låggolv för att öka tillgängligheten för funktionsnedsatta. Kustbussarna får också toalett och trådlöst internet ombord.

För Daimler Buses innebär Bergkvarabuss´ seger i upphandlingen med största sannolikhet att man kan se fram mot en stororder. Bergkvarabuss köper traditionellt och sedan många år nästan uteslutande Mercedes-Benz och Setra bussar.

– Merparten av bussarna i det nya avtalet blir av typen boggiebuss. Det innebär att vi får ökad kapacitet i form av fler sittplatser, vilket kommer att behövas då vi ska fördubbla resandet, säger Hans Johansson.

Det nya avtalet innebär också att operatören får ett betydligt större inflytande över trafiken än idag. Blekingetrafiken kommer att teckna ett särskilt samarbetsavtal med Bergkvarabuss som sätter in egna resurser för trafik- och affärsutveckling, och som bidrar med information och marknadsföring mm.

Taggat som: , ,

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2025 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)