Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

BR vill ha supermiljöbusspremie

Med Storbritannien som föerbild föreslår BR en supermiljöbusspremie. Storbritanniens Green Bus Fund har lett till att landet har Europas största flotta av hybridbussar, och till att man på flera ställen som i Nottingham satsar hårt på helt eldrivna bussar. Foto: Ulo Maasing.

Med Storbritannien som föerbild föreslår BR en supermiljöbusspremie. Storbritanniens Green Bus Fund har lett till att landet har Europas största flotta av hybridbussar, och till att man på flera ställen som i Nottingham satsar hårt på helt eldrivna bussar. Foto: Ulo Maasing.

På samma sätt som när det gäller miljöbilar bör regeringen premiera investeringar i bussar som har radikalt lägre påverkan på miljö och klimat, en supermiljköbusspremie. Det föreslår Bussbranschens Riksförbund, BR, i ett brev till Näroingsdepartementet och energiminister Anna-Karin Hatt.

– En supermiljöbusspremie leder till en lägre klimat- och miljöbelastning. Dessutom kan premien stötta ny teknik som behöver initialt stöd för att introduceras på marknaden i konkurrens med kommersiellt etablerad teknik, säger BR:s vd  Göran Forssén.

Man hänvisar till den supermiljöbilspremie som regeringen införde 2011 för att öka antalet miljöbilar och menar att en motsvarande premie kan införas för bussar som kör i kollektivtrafik.

BR presenterar också konkreta förslag på hur en supermiljöbusspremie ska utformas. Modellen är baserad på EU:s metodik. Enligt BR:s förslag uppgår premien exempelvis för en fullelektrisk buss till 1 050 000 kronor, en plug-in hybridbuss till 894 000 kronor och en biogasbuss till 300 000 kronor.

– Premiens storlek kan jämföras med den stödform som införts inom ramen för Storbritanniens ”Green bus fund”. Denna stödform har lett till att Storbritannien har en ledande position för elektriska bussar på den europeiska marknaden. Med en satsning på elektrifiering av busstrafiken och med införandet av en supermiljöbusspremie har Sverige och landets fordonsindustri en unik chans att bli en förebild för framtidens kollektivtrafik, säger Göran Forssén.

Taggat som: , , ,

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2024 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)