Bränsleförbrukningen sänks med över 80 procent och den totala energiförbrukningen med drygt 60 procent. Det visar resultaten från de pågående fältproven i Göteborg med Volvos laddhybridbussar.
– Våra mätresultat är till och med något bättre än vi hade räknat med. Laddhybriden förbrukar knappt 11 liter bränsle per 100 km. Det är 81 procent mindre än vad motsvarande dieselbuss drar, säger Johan Hellsing, projektledare för fältprovet på Volvo Bussar.
Även siffrorna för den totala energiförbrukningen – alltså både dieselbränsle och el inkluderat – är bättre än målet. Här ger laddhybriden en besparing på 61 procent, jämfört med motsvarande dieselbuss Euro 5.
Fältprovet i Göteborg startades i juni 2013.Tre laddhybridbussar ingår. Bussarnas batterier laddas vid ändhållplatserna. Det gör det möjligt att köra större delen av sträckan på el. Förutom stora energibesparingar och minskad klimatpåverkan ger tekniken också en behagligare resa för passagerarna och bättre arbetsmiljö för förarna.
– Trots många krävande uppförsbackar på linjen kan laddhybriden köras på el ungefär 85 procent av tiden. Det är bara när det behövs extra krafttillskott som dieselmotorn går igång. Att bussen går tyst och vibrationsfritt på el är något som testförarna från GS Buss verkligen uppskattar, säger Johan Hellsing.
Fältprovet med laddhybridbussarna i Göteborg omfattar 10000 drifttimmar och kommer att pågå under större delen av nästa år.
Då ska också ytterligare åtta laddhybridbussar tas i drift i ett nytt demonstrationsprojekt i Stockholm. Flera europeiska städer visar också ett stort intresse för laddhybriderna. Bland annat har Hamburg och Luxemburg redan tecknat avtal om leveranser under 2014 och 2015. Där arbetar Volvo Bussar tillsammans med stadsförvaltning, trafikhuvudmän och operatörer för att utveckla långsiktigt hållbara lösningar för kollektivtrafiken.
Volvo Bussars räknar ed kommersiell produktion av laddhybrider i slutet av 2015.
I laddhybridprojektet, som går under namnet Hyperbus, i Göteborg deltar förutom Volvo Bussar också Göteborg Energi, Business Region Göteborg, Trafikkontoret och Västtrafik. Projektet delfinansieras av Life+, EU:s finansieringsprogram för miljöprojekt.
Lämna ett svar