Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Drag, hetta och kyla för hundratals miljoner hos Scania

Christer Ramdén svarar för testerna i Scanias nya klimatvindtunnel. Foto: Scania.

Christer Ramdén svarar för testerna i Scanias nya klimatvindtunnel. Foto: Scania.

Nu stormar det kring Scania, samtidigt som företagets produkter möter både iskyla och brännande hetta. Näringsminister Annie Lööf och Scanias vd Martin Lundstedt invigde på måndagseftermiddagen Scanias nya klimatvindtunnel för bussar och lastbilar. Enligt Scania är det Europas mest avancerade anläggning i sitt slag och en investering på 400 miljoner kronor. Den nya vindtunneln ligger vid Scania Tekniskt Centrum i Södertälje och där kan bussar och lastbilar bokstavligen testas i ur och skur.

Med den nya klimatvindtunneln kan Scania testa lastbilar och bussar i de mest krävande väderförhållandena på hemmaplan och därigenom både snabba upp utvecklingen och förbättra fordonens prestanda. Scania blir därmed mindre beroende av fältprovning och kan minska ledtiden från utveckling till produktlansering.

– Anläggningen kommer att hjälpa oss förbättra bränsleekonomi och ytterligare minska avgasemissioner, säger Scanias forsknings- och utvecklingschef Harald Ludanek. Genom att minska den negativa påverkan från snö, regn och smuts får förarna en bättre hyttmiljö och ökad säkerhet.

I anläggningen kan temperaturer mellan -35 och +50 grader simuleras, liksom luftfuktighet mellan 5 och 95 procent. Luftkanalerna är utrustade med ett antal snökanoner som skapar olika snöförhållanden. Snön kan även växlas till regn med önskad styrka och även regndropparnas storlek kan ändras. Genom att tillsätta en UV-kemikalie och därefter belysa provfordonet med UV-ljus, kan man fastställa exakt var regn och smuts har träffat fordonet och hur det rinner av.

Provfordonet ställs på rullar – en för varje hjulpar. Det ger teknikerna möjlighet att simulera fart upp till 100 km/tim, vilket är optimalt för att testa lastbilar och bussar.

En rad olika tester kan utföras vid anläggningen, som till exempel hur olika komponenter påverkas av värme och kyla, hur regnet flödar från fordonen, sikten i kraftigt regn- och snöfall, isbildning på framrutor, vindbrus samt hur smuts samlas på hyttsidor, backspeglar och dörrhandtag.

– Scanias lastbilar och bussar utformas för att erbjuda hög prestanda oavsett klimat, säger Christer Ramdén, chef för den grupp på Scania som testar fordonsegenskaper.

Bygget av den 25 meter höga klimatvindtunneln påbörjades 2011 och avslutades i början av 2013. Luftmunstycket har en yta på tretton kvadratmeter. Från munstycket pressas luften över fordonen och leds sedan upp till en fläkt på den övre våningen i anläggningen.

Med klimatvindtunneln kan Scania utföra provningar i nära nog arktiska förhållanden mitt i sommaren och, omvänt, skapa brännande hetta mitt i vintern. Utifrån faktiska vägavsnitt i Europa och på andra håll i världen – som i detalj har utmätts och kartlagts – kan prov i klimatvindtunneln genomföras för precis dessa vägavsnitt.

Några av de tester som kan göras i klimatvindtunneln:

I ösregn, kan tester utföras för att bedöma vatteninträngning, vindrutetorkare samt effektivitet i klimatsystemet och hur imma på insidan förhindras.

I snöförhållanden kan tester utföras för att avgöra om snö täpper till frontluckor, inträngning i luftintag samt tilltäppning av filter liksom funktionen hos vindrutetorkare och defroster.

Solsken skapas med en instrålning på 400–1 100 W/kvm mot fronten, taket och hyttsidorna. Förhållanden med moln och tunnelkörning kan också simuleras. Proven visar därmed hur klimatsystemet klarar hög värme.

Genom att tillsätta 0,5 % fluorescerande kemikalier till regnvattnet visar proven hur hyttsidor och dörrhandtag påverkas, liksom sikten genom vindrutan och sidorutorna samt nedsmutsning av sidospeglar.

Aeroakustisk provning kan utföras för att avgöra vindbrus, även från sidan.

Taggat som: , , , , , ,

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2024 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)