Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Stockholm tionde värsta trafikstad i världen

Det är trångt på Stockholms gator. Foto: Ulo Maasing.

Det är trångt på Stockholms gator. Foto: Ulo Maasing. Stockholm

Stockholm intar en föga hedrande tiondeplats i världen när det gäller trängsel i trafiken enligt TomToms trafikindex som presenterades på onsdagen. Indexet mäter trängseln i trafiken i 169 städer på sex kontinenter i världen. Mätningarna gäller andra kvartalet i år.

– Traditionella sätt att lösa trängelproblem, som att bygga nya vägar och gator eller bredda befintliga är inte längre effektiva. Nya grepp måste till, säger TomToms koncernchef Harold Goddijn.

Pendlare i bil förlorar 102 timmar per år på grund av trängseln i trafiken, alltså drygt 2,5 arbetsveckor om året.

Det här är de tio värsta trängselstäderna enligt rapporten:

1. Moskva
2. Istanbul
3. Rio de Janeiro
4. Warszawa
5. Palermo
6. Marseille
7. São Paulo
8. Rom
9. Paris
10. Stockholm

Flera politiker har reagerat på den förvärrade trafiksituationen i Stockholm.

– Detta är mycket alarmerande och vi har sett fler rapporter som alla visar den negativa utvecklingen. Vi i Miljöpartiet vill på allvar satsa på alla kollektivtrafikslag så att det blir möjligt att underlätta och förenkla för invånarnas vardagspussel.

– Det vill vi göra genom utbyggd tunnelbana och tvärbana, nya snabbdirektbusslinjer, satsning på cykel och utökade båtpendlingsmöjligheter. Vi har också länge drivit att trängselskatterna i Stockholm måste förändras, genom att till exempel införa avgifter på Essingeleden och höja nuvarande nivåer, säger Yvonne Blombäck (MP)

– – Om Stockholmsregionen ska ligga i framkant måste tunnelbanan byggas ut, det skulle minska både trängseln i kollektivtrafiken och på vägarna. Dagens undersökning visar att utvecklingen går åt helt fel håll och det är direkt tillväxthämmande för Stockholmsregionen, säger Socialdemokraternas oppositionslandstingsråd Helene Hellmark Knutsson.

 

 

 

Taggat som: ,

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2024 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)