Nu är det snart premiär för de första fullstora elbussarna i Köpenhamn. På fredag visas de två bussar från kinesiska BYD som under två år ska gå i provtrafik den danska huvudstaden. Syftet med satsningen är att ge praktiska erfarenheter av för- och nackdelar med batteribussar i reguljär trafik. Mindre föroreningar, buller och koldioxid är vad trafikhuvudmannen i Köpenhamnsområdet, Movia, räknar med.
– Dieselbussarna har genomgått en rasande snabb utveckling under de senaste åren, men elbussarnas potential är enorm eftersom de inte förorenar, samtidigt som bullret är mycket litet, likaså koldioxidutsläppen, säger Dorthe Nøhr Pedersen, vd för Movia.
Om elströmmen som bussarnas batterier laddas med kommer från dagens kraftverk väntar sig Movia en minskning av koldioxidutsläppen på mer än 50 procent i förhållande till de nyaste euro 6-bussar som drivs med diesel. Arbetet med att till år 2035 ha helt koldioxidneutrala kraftverk kommer att göra att elbussarna går samma väg.
Försöket med de två elbussarna genomförs i samarbete med Köpenhamns kommun, DONG Energy, bussoperatörerna Arriva och City-Trafik samt med stöd från den danska Trafikstyrelsen.
– Vi är väldigt glada för den uppbackning vi har fått för försöket eftersom elbussar verkligen utgör en spännande ny möjlighet, säger Dorthe Nøhr Pedersen.
De två bussarna kommer att invigas av den danska transportministern Pia Olsen Dyhr och Köpenhamns överborgmästare Frank Jensen på Rådhusplatsen i Köpenhamn, nu på fredag klockan 12.
Lämna ett svar