Superbussar eller BRT (Bus Rapid Transit) är en verklig livräddare. Det framgår av en färsk forskningsrapport från EMBARQ, ett globalt nätverk som arbetar med forskning och utveckling av persontrafik i städer i bred bemärkelse. Rapporten konstaterar att satsningar på hållbar trafik, från BRT och andra högklassiga busslösningar till cykling i städerna värderas efter en rad kriterier, men att deras betydelse för trafiksäkerheten ofta förbises.
Däremot använder man sig i utvärderingarna av faktorer som restider, lokal luftkvalitet, tillgänglighet, utsläpp av växthusgaser och liknande faktorer.
I rapporten, Saving Lives with Sustainable Transport (Att rädda liv med hållbar trafik) tar man upp olika aspekter av trafiksäkerhet och hållbart resande. I New York, exempelvis, har en satsning på fler cykelbanor på Manhattan gjort trafiken säkrare även för fotgängare. När London införde trängselavgifter minskade trafikolyckorna i den avgiftsbelagda zonen med närmare 30 procent. Och satsningar på BRT har ofta gett dramatiska minskningar av trafikolyckorna.
BRT-systemet TransMilenio i Colombias huvudstad Bogotá lyfts ofta fram som exempel på hur man kan utveckla extremt kapacitetsstark BRT-trafik, i synnerhet i storstäder i utvecklingsländerna. Förutom att ha minskat utsläppen av växthusgaser och kortat människors restider avsevärt har TransMilenio bidragit till en drastisk minskning av trafikolyckorna.
I den första TransMileniokorridoren, Avenida Caracas, har antalet trafikoffer halverats. Omkring 200 människoliv har sparats under de nio år som TransMilenio har varit i trafik.
Ett annat exempel som rappoten lyfter fram är staden Guadalajara i Mexiko (se diagrammet längs ner i den här artikeln).
Liknande erfarenheter redovisas från en rad andra städer, från Melbourne i Australien till Ahmedabad i Indien.
Mer om rapporten (på engelska) kan Du läsa här. Där kan du också ladda ner rapporten som pdf-fil.
Lämna ett svar