År 2014 är nu officiellt Bussens År, ett år som ska visa på bussens centrala betydelse för huvudstadens liv och ekonomi, liksom hela landets. Huvudstaden är dock inte Stockholm och landet inte Sverige. Istället handlar det om London. Den brittiska huvudstadens mäktige och färgstarke borgmästare Boris Johnson har nu lanserat 2014 som Bussens År. Han beskriver stadens bussar som ”Londons pulserande blodkärl som dygnet runt spelar en viktig roll för stadens ekonomi”.
Boris Johnson beskriver Londons busslinjenät som ett av de största i världen och som under hela sin existens har spelat en central roll för att London ska kunna behålla sin ställning som motor för hela den brittiska ekonomin.
Att det här året är Bussens År i London är ingen slump.
För 60 år sedan lanserades den klassiska Londonbussen Routemaster som under många år var något av en symbol för den brittiska huvudstaden.
För 75 år sedan introducerades Routemasterns föregångare RT-modellen. Och det är 100 år sedan hundratals Londonbussar skickades till västfronten under första världskriget.
En rad evenemang ska uppmärksamma Londons bussar och bussförare under året.
Varje dag görs 6,5 miljoner resor med Londons bussar, vilket kan jämföras med 4 miljoner resor med tunnelbanan. Bussflottan uppgår till 8600 bussar som trafikerar omkring 700 linjer och 19 000 hållplatser. Totalt 24 500 bussförare håller trafiken igång, förutom en mängd andra befattningshavare som behövs för trafiken.
London har också satsat hårt på en elektrifiering av bussparken. 2016 kommer mer än 1700 hybridbussar att vara i trafik i staden, 20 procent av bussparken i den brittiska huvudstaden.
Lämna ett svar