Ett rejält krig om resenärerna mellan Stockholm och Arlanda flygplats bryter ut i mitten av mars, för att sedan trappas upp ytterligare i mitten av april då en ny konkurrent till Flygbussarna etablerar sig även på linjen Stockholm – Skavsta. Det är Transferia.se, ägt av amerikanska Transferia, som med bussar från Strömmaägda Interbus etablerar flygbusstrafik till lågpris mellan Cityterminalen i Stockholm och de båd flygplatserna.
Med start den 17 mars erbjuder Transferia.se bussbiljetter från bara en krona till och från Arlanda flygplats. Den dyraste vuxenbiljetten kostar 49 kronor. Transferia.se samarbetar med stora charterbussbolaget Interbus för att erbjuda kraftigt sänkta priser till och från flygplatsen.
Bussarna trafikerar Arlandas samtliga terminaler dygnet runt med över 80 dagliga avgångar och utgår från Cityterminalen i Stockholm. Alla bussar har gratis Wi-Fi för samtliga passagerare och strömuttag vid varje säte.
De absolut billigaste biljetterna, de för en krona, erbjuds vid förköp online på transferia.se och finns för samtliga avgångar. De vanliga billiga biljetterna för 49 kronor kan även köpas med kort ombord på bussarna eller av Transferia.se:s värdar utanför Arlandas terminaler.
Transferia.se är ett virtuellt bussföretag i likhet med flygbolag som Sverieflyg. Man äger således inga bussar själv.
– Vi är glada och stolta att Transferia.se valt Interbus som leverantör av bussturer för denna nya och spännande satsning i Sverige, säger Peter Henricson, VD för Strömma Buss AB som äger Interbus.
För de som reser ofta till flygplatsen erbjuder Transferia.se även månadskort för 599 kronor. För den som exempelvis reser tur och retur varje vardag innebär detta en kostnad per resa på strax under 15 kronor. Den som köper ett månadskort garanteras alltid en plats.
Den 14 april lanserar Transferia.se även trafik till Skavsta flygplats. Bussarna stannar intill flygplatsens parkeringsplats (hållplats ”Verkstadsskolan”). Även till Skavsta erbjuds biljetter på samtliga avgångar från en krona vid förköp på nätet. Inga biljetter kostar mer än 79 kronor, vilket är runt hälften av vad en biljett kostar idag med andra färdmedel.
För Flygbussarna kommer den nya aktören att bli ett betydande hot mot lönsamheten. När Flygbussarna förra gången gick in i ett priskrig om trafiken mellan Stockholm och Skavsta utraderades företagets hela vinst.
Hej!
Intressant läsning, men det är ännu intressantare att titta på bakgrundsinformationer. Transferia Handelsbolag bedrivs av makerna Nivin och Daniel Ravesh Singh, 30 resp. 29 år gamla. Båda bor på LÖVSÄTRAGRÄND 37 NB 127 36 SKÄRHOLMEN. Tidigare drev paret Singh Studios Handelsbolag som mediakonsulverksamhet. Singh Studios HB är avregistrerat för F-skatt 2012-12-27, bolaget är inte aktivt. Transferia HB registrerades 2014-02-11 för bara några dagar sedan. Extern firmatecknare är Dani Al-Hakim endast 25 år gammal och skriven på samma adress (OBS c/o!!).
Stora frågetecknen är knyta till denna konstruktion. För att bolaget ska kunna betala Interbus för 42 avgånger från City till Arlanda och retur samt 6-7 avgånger till Skavsta och retur krävs det försiktigt räknat minst ca. 120 000 kr/dag. Man får undrar sig varifrån an sådan kapital ska komma, när makerna Singh inte har motsvarande inkomster. Dessvidare ska man veta att bologsvatalet är ingen offentlig handling, mycket kan gömmas i mörkret. I ett handelsbolag är bolagsmännen personligen ansvariga för företagets avtal och skulder. Finns det inget kapital i bolaget och inget privata finansiella resurser ligger Strömma resp. Interbuss illa ute.
Man får hoppas att Interbuss kräver förskottsbetalning eller åtminstone betaltning varje dag efter utförd köruppdrag.
Inget verkligen starkt och seriöst bolag anlitar väl ett före detta reklambyra som ligger så avsides och är out of business. Se bara Nettbuss som nu utvidga sin expresstrafik offentligt framför ögonen av konkurrenten SWEBUS som fick lägger ner sin Arlandalinje. Men får en liten flashback till Fly by coach hur de agerade och dess vd Leif Svensson som hade näringsförbud. Det här bäddar inte för någonting gott förmodar jag.
Visst väcker det frågor – det gör det dessutom alltid med företag som inte har någon kontaktadress eller ens ett telefonnummer på sin hemsida. Enligt de affärsvillkor som företaget publicerat ingår man avtal med just handelsbolaget du nämner när man köper biljett, organisationsnummer 969766-1230. Enligt de uppgifter jag har registrerades dock Transferia HB som jag har registrerades företaget 2013-05-13 och fick samtidigt F-skattsedel och blev momsregistrerat.
Men du väcker många relevanta frågor. Bland annt hur det kan komma sig att en 24-årig extern firmatecknare kan ha rätt att ensam teckna firman.
En möjlighet är ju att Transferia HB egentligen är bulvan för helt andra aktörer…
//Ulo M
Ju Ulo kan bara bekräfta. Ska bara tillägga lite info om ett Handelsbolag:
Minsta ägarinsats i ett Handelsbolag är OBSERVERA 0=NOLL kronor. Här finns finns ingen säkerhet för t.ex. Interbuss att kunna få betalt. Bolagsmän är personlig ansvariga för avtal och SKULDER. Otroligt riskfylld. Interbuss måste stå för alla tillstånd och skador som kan uppkomma i samband med transport. Här kan det vara så att det tvättas bara pengar. Inget seriöst bolag agerar på det här sätett.
Det är mycket spekulationer just nu. De kan vara rätt – men de kan också vara fel. Bussmagasinet.se återkommer – håll ögonen öppna!
U.M.
Förra försöket att konkurrera ut Flygbussarna till Skavsta slutade ju med konkurs för uppstickaren. Så förutsättningarna är väl inte de bästa för de som försöker nu. I synnerhet som man tydligen inte kör ändra fram till terminalbyggnaden vid Skavsta, resenärer får dra sitt pick o pack från hpl Verkstadsskolan som är 400-500 meter bort. Den lilla detaljen kan vara rätt betydande, inte minst när om man vill locka resenärer från Skavsta. Då vill nog resenärerna kliva på de bussar som står direkt utanför utgången.
Hej Björn,
tillkomer att bussarna måste använda den nya infarten opch då svänger man till höger i rondellen nära hotellet för att släppa av resenärer på höger sidan. Hållplatsen för upphämtning ligger mittemot på andra sidan vägen. Men att vända bussen är inte möjligt. För att lösa detta måste bussarna köra in till Skavsta via gamla infarten som enl. Trafikverket ej får användas. Endast Nobinas bussar får använda gamla infarten. Det finns en observant ”Skavstabor” som säkert komam att klaga när Interbuss skulle köra fel väg.
Kollade med det riktiga Transferia och de känner inte till sin svenska samarbetspartner. Och ju mer man kollar på det svenska bolaget, desto konstigare blir det. Men de mest egendomliga är väl att Interbuss har svalt betet och på sin egen hemsida länkar över potentiella resenärer till Transferia.se Tippar på att det inte blir så mycket trafik när det kommer till kritan…
Finns inga länkar kvar på Interbus hemsida vad jag kan se….
Hoppas som ni andra att Interbus får betalt direkt då det redan finns så många sett att ta sig till Arlanda svårt att se detta bli långvarigt om inte Transferia.se ägarna har mkt pengar eller andras pengar att slösa bort
Interbus kanske redan räknar med att det inte blir långvarigt för från maj månad har de som vanligt antar jag fullt med alla turister från kryssningsfartyg o turistgrupper från Arlanda Hotell fartyg som chartrar hela bussar o ska titta på Stadshuset Wasa Slottet fjällgatan…o allt annat Interbus redan gör
De kanske hyrs in underleverantörer för en hel del av Interbus bussar går ej in i City terminalen då bussarna är för höga exempelvis den bussen Transferia skyltar med på sin hemsida
Ett stort Lycka till önskar jag Transferia.se och Interbus
Intressant läsning i kommentarerna med bla telefonnummer som inte finns m.m.
http://forum.voodoofilm.org/filmmanus/10704-har-nagon-skickat-till-detta-staelle.html