
Dansk bussbransch präglas av pressad lönsamhet. I kollektivtrafiken håller internationella storföretag lönsamheten nere. Foto: Ulo Maasing.
Efter en topp år 2009 har lönsamheten i den danska bussbranschen rasat rejält. Det framgår av en kartläggning som den danska branschtidningen Busmagasinet har gjort. Samtidigt som tio storföretag helt dominerar kollektivtrafiken med buss har mindre och medelstora företag på senare tid erövrat marknadsandelar.
Sämst är lönsamheten i de företag som huvudsakligen ägnar sig åt turist- och beställnignstrafik. Från en avkastningsgrad på nästan sju procent år 2009 har lönsamheten rasat år efter år och ligger nu på en avkastningsgrad av mindre än två procent.
Bussföretag som primärt arbetar med kollektivtrafik har haft en mindre dramatisk lönsamhetsutveckling. 2009 låg avkastningsgraden på nästan sex procent för att åren efter i det närmaste halveras.2012 vände kurvan uppåt och avkastningsgraden blev drygt fyra procent.
Det största raset i lönsamhet har drabbat de företag som i första hand kör det som vi i Sverige kallar särskild kollektivtrafik, dvs färdtjänst, sjukresor mm. År 2009 hade de företagen en avkastningsgrad på gott och väl 16 procent – år 2012 hade nivån rasat till knappt sju procent.
För den danska bussbranschen som helhet har avkastningsgraden minskat från drygt nio procent år 2009 till tre procent år 2012.
Det är främst storföretagen som kör kollektivtrafik som pressar lönsamheten i branschen. De tio största bussoperatörerna har drygt 82 procent av marknaden för kollektivtrafikmarknaden med buss. Tre av dessa företag är statliga: Arriva, City-Trafik (ägs av franska Keolis) samt Nettbuss. Ytterligare ett är samhällsägt, men i danska händer: Århus Sporveje Busselskab.
Störst är Arriva som dock har tappat marknad. 2012/2013 hade det statliga tyska bussföretaget 35,3 procents marknadsandel i Danmark, år 2009/2010 var det 42,7 procent. Däremot har de mindre och medelstora, privata bussbolagen lyckats vidga sina marknadsandelar något.
De medelstora, privata bussbolagen med 5 – 49 bussar lyckas också hålla en betydligt bättre lönsamhet när de kör kollektivtraifk än vad de internationella jättarna klarar. Tio av dessa har en avkastningsgrad på nio procent eller mer.
– Gemensamt för dessa företag är att de till största delenleds och drivs av ägarna själva. Dessa är också ofta den andra generationen i företaget. Samtidigt har de en stark, lokal förankring och kör för endast en huvudman (trafikselskab), skriver Busmagasinet.
Lämna ett svar