Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

SL: ”Förhandlingarna om Arrivas viten i slutfasen”

SL-chefen Anders Lindström: Arrivas trafik i norra Storstockholm är nu tillfredsställande. Foto: SL.

SL-chefen Anders Lindström: Arrivas trafik i norra Storstockholm är nu tillfredsställande. Foto: SL.

De långt utdragna förhandlingarna mellan buss- och tågoperatören Arriva och  Trafikförvaltningen i Stockholms läns landsting (dvs Storstockholms Lokaltrafik, SL) om Arrivas mångmiljonviten är nu i slutfasen. Det uppger SL-chefen Anders Lindström i en skrivelse till trafiknämnden i landstinget. Bakgrunden är sammanbrottet i busstrafiken i stora delar av norra Storstockholm i samband med att Arriva tog över trafiken för ett drygt år sedan. Siffrorna över hur trafiken nu fungerar är nu tillfredsställande, hävdar Lindström efter den skandalartade trafikstarten.

Vid övertagandet bröt trafiken i det närmaste samman med mängder av inställda turer, stora förseningar och andra problem. Det gick till och med så långt att Österåkers kommun startade egen busstrafik för att skolelever skulle kunna ta sig till sin utbildning när kollektivtrafiken inte längre gick att lita på.

I höstas kunde lokaltidningen Mitt i avslöja att Arriva enligt sitt avtal med Storstockholms Lokaltrafik, SL, borde ha betalat över 130 miljoner kronor i vite för fiaskot. I mitten av januari i år var vitena fortfarande inte betalda, trots att Stockholms trafiklandstingsråd Christer G Wennerholm (M) i oktober deklarerade att han förväntade att landstinget ”skyndsamt kräver in de vitesbelopp av Arriva som följer av avtalet”.

Nu har socialdemokraterna i landstingets trafiknämnd ställt en rad frågor om Arriva, viten och uppföljningen av avtalen med SL:s entreprenörer. Bland annat vill man veta vad tvisten mellan Arriva och Trafikförvaltningen egentligen gäller och vilka möjligheter som Arriva har att förhandla om viten.

Arrivas punktlighet har enligt Anders Lindström legat över vitesnivån sedan i mars. Foto: Ulo Maasing.

Arrivas punktlighet har enligt Anders Lindström legat över vitesnivån sedan i mars. Foto: Ulo Maasing.

Av förvaltningschefen, dvs SL-chefen Anders Lindströms svar framgår att SL nu är nöjd med hur Arriva utför trafiken.

– Siffrorna är nu tillfredsställande. Punktligheten har varit över vitesnivån sedan mars. Nöjd kund-resultatet var vitesbelagt fram till och med maj men har sedan dessa varit över vitesnivån. Även utförd trafik har varit på godkända nivåer sedan mars, skriver Anders Lindström.

I SL:s stora upphandling av trafiken i norra Storstockholm ingick även trafiken på Roslagsbanan.

Samtidigt som SL-chefen nu hävdar att punktligheten i Arrivas trafik nu ligger över vitesnivån, har lokaltidningen Mitti kartlagt punktligheten på Roslagsbanan under 2013.

När Arriva tog över trafiken lovade företagets dåvarande vd i en TV-intervju förbättrad punktlighet. Enligt tidningens genomgång har det istället gått åt motsatt håll. Under bara två månader i fjol hade Arriva bättre punktlighet på Roslagsbanans än föregångaren Roslagståg. Endast under tre månader klarade Arriva kravet på 91 procents punktlighet.

Att man inte har kommit till skott med att kräva in vitena från Arriva förklarar Lindström med att det i uppstarten av ett avtal är det många faktorer som bidrar till om trafikentreprenören lyckas eller inte.

Operatören är ansvarig för att leverera trafiken. Trafikförvaltningen å sin sida ”har ett ansvar för att leverera strategisk infrastruktur som trafikentreprenören är beroende av för att kunna köra sin trafik”.

– Under sådana förhållanden måste klargöras de olika ansvarsförhållandena och påverkansfaktorernas inbördes vikt innan rätt nivå på viten för nöjd kund och punktlighet till fullo kan tas ut. Förhandlingen är nu i slutfasen, heter det i Anders Lindströms skrivelse.

Jätteupphandlingen avgjordes i november 2012 och var uppdelad i två block. I det ena blocket var skillnaden mellan Arrivas vinnande bud och tvåan 24 procent, i det andra blocket hela 33 procent.

– Den här trafikupphandlingen är revolutionerande för vår bransch, deklarerade trafiklandstingsrådet Christer G Wennerholm.

Ett drygt år senare hade det mesta brakat samman.

Taggat som: , , , , ,

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2025 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)