Motståndarna till spårvägsplanerna i Lund går nu till förnyat angrepp mot planerna. Det sker i samband med att lobbyorganisationen Spårvagnsstäderna på torsdagen och fredagen har sitt årsmöte i Lund. ”Kommunen undanhåller konsekvent fakta som ”talar mot spårväg och som visar på de realistiska, miljösmarta alternativ som finns. Spårvägen har blivit en helig ko som inte får ifrågasättas”, skriver företrädare för det lokala partiet FörNyaLund (FNL) och Aktion för Spårvägsfritt Lund (AFSL) i en skarp debattartikel i lokaltidningar i Skåne.
Det är elbussar som är framtiden, hävdar skribenterna. För samma kostnad som en kort spårväg betingar kan hela Lunds stadsbussnät elektrifieras, hävdar de.
– Spårväg är inte framtid, spårväg är historia. Om Lunds kommun verkligen vill synas som en nytänkande stad vad gäller modern kollektivtrafik och ett vitalt centrum, så satsa på laddbara elbussar. Vi vill se miljövänlig elektrifierad busstrafik som alternativ till spårvägen, och på sikt i hela Lunds kommun. Vi vill se en kollektivtrafikplan för Lund och dess byar. Men först vill vi se en oberoende granskning av samhällets kostnader för hela projektet, skriver de båda organisationerna.
De lyfter också fram de ekonomiska riskerna med spårvägsprojektet.
– Underlaget till den siffra som kommunen anger som kostnad, 900 miljoner kr (nyss uppgraderat till 1 075 miljoner) har aldrig presenterats. Stora belopp som rör bl a gatuarbeten, skyddande av utrustning på LTH m.m., är inte inkluderade.
– Kommunen verkar inte vilja kännas vid det paradigmskifte som skett de senaste åren vad gäller elektrifierad busstrafik. Miljövänliga alternativ finns, till en bråkdel av kostnaden. Allt det som spårväg sägs bidra till kan elbussar göra, bara så mycket billigare. I själva verket skulle hela kommunens nuvarande busslinjenät kunna konverteras till eldrift för en tredjedel av spårvägens uppskattade kostnad.
Skribenterna går också till hårt angrepp mot vissa politikers engagemang i Spårvagnsstäderna. Man hänvisar bland annat till korruptionsforskare som pekar på att politik och näringsliv i Spårvagnsstäderna har knutit informella band som sedan sätter konkurrensen och opartiskheten ur spel.
Ordförande i Spårvagnsstäderna är Stockholms trafiklandstingsråd Christer G Wennerholm (M) som också är ordförande i trafiknämnden i landstinget liksom i SL.
Apropå ståldamm från stålhjul och stålräls, som t.ex. spårvagnar ger upphov till. Som elbussar inte ger upphov till.
Article
Subway particles are more genotoxic than street particles and induce oxidative stress in cultured human lung cells.
Hanna L Karlsson, Lennart Nilsson, Lennart Möller
Unit for Analytical Toxicology, Department of Biosciences, Karolinska Institutet, SE-141 57 Huddinge, Stockholm, Sweden.
Chemical Research in Toxicology (Impact Factor: 3.67). 02/2005; 18(1):19-23. DOI:10.1021/tx049723c
Source: PubMed
ABSTRACT Epidemiological studies have shown an association between airborne particles and a wide range of adverse health effects. The mechanisms behind these effects include oxidative stress and inflammation. Even though traffic gives rise to high levels of particles in the urban air, people are exposed to even higher levels in the subway. However, there is a lack of knowledge regarding how particles from different urban subenvironments differ in toxicity. The main aim of the present study was to compare the ability of particles from a subway station and a nearby very busy urban street, respectively, to damage DNA and to induce oxidative stress. Cultured human lung cells (A549) were exposed to particles, DNA damage was analyzed using single cell gel electrophoresis (the comet assay), and the ability to induce oxidative stress was measured as 8-oxo-7,8-dihydro-2′-deoxyguanosine (8-oxodG) formation in lung cell DNA. We found that the subway particles were approximately eight times more genotoxic and four times more likely to cause oxidative stress in the lung cells. When the particles, water extracts from the particles, or particles treated with the metal chelator deferoxamine mesylate were incubated with 2′-deoxyguanosine (dG) and 8-oxodG was analyzed, we found that the oxidative capacity of the subway particles was due to redox active solid metals. Furthermore, analysis of the atomic composition showed that the subway particles to a dominating degree (atomic %) consisted of iron, mainly in the form of magnetite (Fe3O4). By using electron microscopy, the interaction between the particles and the lung cells was shown. The in vitro reactivity of the subway particles in combination with the high particle levels in subway systems give cause of concern due to the high number of people that are exposed to subway particles on a daily basis. To what extent the subway particles cause health effects in humans needs to be further evaluated.