Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Länstrafiken i Örebro halverar priset

Det nya lågtrafikkortet i Örebro län kommer att finnas både som tätortskort och som länskort. Foto: Ulo Maasing.

Det nya lågtrafikkortet i Örebro län kommer att finnas både som tätortskort och som länskort. Foto: Ulo Maasing.

Länstrafiken i Örebro kommer den 15 juni att på försök kraftigt sänka priset på buss- och tågresor inom Örebro län. Det sker genom att man inför ett särskilt lågtrafikkort som gäller utanför rusningstid. Det beslutade Örebrolandstingets nämnd för trafik, miljö och service på onsdagen.

Det nya lågtrafikkortet passar bäst för dem som kan påverka sina restider eftersom det inte gäller i högtrafiktid.

Kortet kommer att finnas både som tätortskort och som länskort.

Ett lågtrafikkort för resor inom tätorterna Karlskoga eller Lindesberg kommer att kosta 185 kronor för en månad. I dag kostar det 370 kronor. Ett lågtrafikkort i Örebro kommer att kosta 250 kronor, i dag 500 kronor. Ett länskort kostar i dag 1 665 kronor och det nya lågtrafikkortet kommer att kosta 600 kronor. Lågtrafikkorten kommer att vara opersonliga så det går exempelvis att skaffa ett kort som man delar på i familjen.

Lågtrafikkortet kommer att gälla vardagar från klockan 09.00 – 15.00 och efter klockan 18.00, samt alla tider på helger. Kortet gäller för obegränsade resor under en månad. Länskortet gäller även på tågresor inom länet.

– Det blir väldigt förmånliga priser på lågtrafikkorten, säger Jonas Karlsson (S), ordförande i nämnden för trafik, miljö och service.

– Den som har möjlighet att välja sina restider kommer att kunna sänka sina reskostnader kraftigt. Den första grupp man tänker på är pensionärer men det kan vara föräldralediga, sjukskrivna, arbetslösa och andra som kan påverka sina restider.

– Förhoppningen är att alla ska tjäna på de nya lågtrafikkorten. Fler resenärer kan resa billigare, det blir mindre trängsel på bussar och tåg för de resenärer som måste åka i rusningstid, och Länstrafiken får en jämnare belastning över trafikdygnet. Om försöket slår väl ut så är ambitionen att det ska permanentas.

Taggat som: , , ,

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2024 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)