Den 1 juni är en dag då något av en ny tid inleds i svensk kollektivtrafik. Då är det premiär för landets första riktiga superbusslinje, MalmöExpressen. Det är mycket mer än starten för en ny busslinje. Premiären för MalmöExpressen är inledningen på ett paradigmskifte i branschen. Det konstaterade deltagarna i ett stort seminarium om MalmöExpressen på onsdagen.
Av Ulo Maasing i Malmö
– MalmöExpressen representerar ett paradigmskifte, ett helt nytt steg för kollektivtrafikbranschen i Sverige. Den är en stark symbol för en förändring av branschen, sa Skånetrafikens trafikdirektör Henrik Dagnäs på seminariet.
MalmöExpressen är Sveriges första riktiga superbusslinje och har premiär den 1 juni. Den ska trafikera Malmös nya linje 5, rån Stenkällan till Västra Hamnen via Amiralsgatan och Malmö Centralstation.
Linjen trafikeras med 24 meter långa, dubbelledade hybridbussar som ska gå i femminuterstrafik.
Två tredjedelar av den nästan 17 kilometer långa linjen går på eget körfält, ofta tydligt markerat i körbanan genom att busskörfälten är i röd asfalt. Hållplatserna är specialbyggda, bussen får företräde genom signalprioriterade korsningar och på- och avstigning sker genom alla dörrar.
Har visat mod
– Vi är otroligt stolta över MalmöExpressen, sa Henrik Dagnäs och visade på den specialdesignade bussen som stod utanför seminarielokalens perspektivfönster. Det var första gången en helt färdigutrustad buss visades för publik.
– Ledorden i arbetet med MalmöExpressen har varit smart, smidig och urban, framhöll Dagnäs.
– Men till det vill jag lägga ytterligare ett ord: mod. Här har parterna i projektet visat mod i att göra något annorlunda.
– Man har vågat upphandla fordon som inte fanns färdiga på marknaden. Man har vågat gräva upp hela stan för att skapa en infrastruktur för MalmöExpressen. Man har vågat ta utrymme från annan trafik för att säkra att resorna med MalmöExpressen blir snabba och smidiga.
MalmöExpressen har kommit till i ett starkt partnerskap mellan tre intressenter: Skånetrafiken, Malmö Stad och operatören Nobina.
Nobina Sveriges vd Jan Bosæus instämde i Dagnäs´ uppfattning att MalmöExpressen innebär ett paradigmskifte i kollektivtrafiken.
– Absolut. Här har man vågat att ta yta från bilen. Inte därför att man är bilfientlig, utan för att det är helt nödvändigt för att allt fler människor ska få plats i staden och vi ska få ett bra stadsliv. Idag söker sig människor till städerna i en urbaniseringsprocess som är rekordsnabb.
Människor kan växa
Mats Persson (FP), ordförande i kollektivtrafiknämnden i Region Skåne, tog upp det sociala värdet av MalmöExpressen.
– Rörligheten är viktig för att människor ska kunna växa.
– Man måste kunna förflytta sig smidigt i staden, både bokstavligt och intellektuellt, bildningsmässigt. Det gör att människor kan växa.
– Här handlar det om att förenkla människors vardag, sa Mats Persson.
Karin Stjernfeldt Jammeh (S), kommunstyrelseordförande i Malmö var inne på samma linje.
– MalmöExpressen är en viktig länk för att utveckla Malmö som en attraktiv stad.
– Den bidrar till att det blir lätt för människor att ta för sig av hela staden, sa hon och Jan Bosæeus hakade på.
– Man glömmer ofta bort den sociala betydelsen av den här typen av satsningar. Det handlar om människors behov att röra sig, möta andra människor från andra kulturer, att bra kollektivtrafik lyfter områdens sociala status.
Superbuss med spräckt budget
MalmöExpressen, de nya superbussarna i Malmö, blir betydligt dyrare än ursprungligen beräknat. Det beror på att kostnaderna för arbeten med infrastrukturen har blivit högre än Malmö stad tidigare trodde, skriver Sydsvenskan.
När MalmöExpressen presenterades för första gången räknade man med kostnader på totalt 35 miljoner kronor. Oväntade asfaltarbeten kostade 7 miljoner extra. Oväntat långa kablar till trafiksignaler innebar en kostnadsökning med fyra miljoner. Förorenad mark har fördyrat projektet med tre miljoner, likaså omdirigering av trafik. Totalt har kostnaderna ökat från ursprungligen beräknade 35 miljoner till 66 miljoner kronor.
– Det är inte acceptabelt, säger kommunalrådet Milan Obradovic (S), ordförande i tekniska nämnden till Sydsvenskan. Alla kan räkna fel, men inte så här. Jag har aldrig sett ett så dåligt ärende. Man kan inte bara vältra över kostnader så här på oss politiker
Som en jämförelse kan nämnas att budgetöverdraget för infrastrukturarbetena för MalmöExpressen är ungefär lika stort som budgetöverdraget för första årets drift av Spårväg City i Stockholm, alltså den med några hundra meter förlängda museispårvägen i Stockholm.
Bosæus betonade också värdet av att man i arbetet med MalmöExpressen har arbetat mycket med att ge trafiken en identitet och genomtänkt design som man annars bortser från i Sverige.
– Med MalmöExpressen gör vi kollektivtrafiken synlig, både genom själva bussarna men också i gatumiljön med rödmålade busskörfält och uppgraderade hållplatser, framhöll Henrik Dagnäs.
– Vi måste ändra hela synen när det gäller att resa kollektivt. Det ska kännas enkelt och kollektivtrafiken ska också vara enkel att hitta.
Malmös gatudirektör Kerstin Gustafsson uppskattade enkelheten i att resenärer nu kan stiga på och av genom samtliga dörrar.
– Äntligen, utbrast hon likt en annan Gert Fylking när nobelpristagaren i litteratur tillkännages.
– Förhoppningsvis blir det här ett uppsving för hela kollektivtrafiksystemet i Malmöområdet. Och jag hoppas på fler tillkommande stråk i regionen, summerade Henrik Dagnäs.
Nobinas Jan Bosæus sa sig vara övertygad om att effekterna av MalmöExpressen skulle sprida sig i landet.
– Vi måste börja arbeta på ett annat sätt än hittills med busstrafikens image, framhöll han.
– Det här är ett viktigt steg i den riktningen.
Det är skrämmande att Redaktören vet så lite om fakta. Är alla inlägg lika dåligt underbyggda är det inte mycket man kan tro på.
Kostnaden för förlängning av Spårväg City skall inte fördelas på den korta sträckan Norrmalmstorg-Sergelstorg utan på hela banan från Waldemarsudde till Sergelstorg då i det belopp som bygget kostade ingick ny vagnhall och ombyggnad av i stort sett hela sträckningen.
– Per Lind
Det är skrämmande att känslorna så snabbt tar överhanden att herr Lind inte ens tar till sig texten.
Det nämnda budgetöverdraget avser, precis som det tydligt står i texten, det första årets drift av Spårväg City. Inget annat. Det gör att resonemanget om vagnhallar, ombyggnader och den sträcka som trafikeras blir helt irrelevant.
Brukar herr Lind alltid skriva lika dåligt underbyggda inlägg?
Vänliga hälsningar
Ulo Maasing
Lobbyisterna för spårväg är fortfarande ihärdiga i Stockholm. Annars skulle vi haft BRT redan. Heja Malmö. Är övertygad om att det blir bra. Till en mycket mindre penning än NKexpressen för Östermalmsdamerna.
Fortfarande samma okunnighet.
Borde inte en trafikjournalist veta bättre.
Linje 7 har aldrig gått till NK, antingen Kungsträdgården eller Sergels Torg.
Sedan buss 47 försvann har det blivit mycket bättre plats på Hamngatan.
Malmöexpressen är idag något som liknar en BRT men den är, som Redaktörn säkert vet, en förlinje inför spårvägslinjen som sedan kommer.
En buss är en buss och passar bra på vissa platser men inte överallt, vilket också gäller en spårväg.
-Per