Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

47 Volvohybrider till Västernorrland

Nobina sätter i år in 47 nya hybridbussar från Volvo i trafik i Västrnorrland. Foto: Volvo Bussar.

Nobina sätter i år in 47 nya hybridbussar från Volvo i trafik i Västrnorrland. Foto: Volvo Bussar.

Bussoperatören Nobina har beställt 47 hybridbussar från Volvo. Bussarna ska användas i tätorstrafiken i Sundsvall och Örnsköldsvik. Keolis, som idag kör tätortstrafiken i Sundsvall, flyttar sina gamla bussar över till Dalarna för trafik i Borlänge och Falun. Ordern är Volvos största svenska order hittills när det gäller hybridbussar. Av de 47 bussarna är elva ledbussar.

– De nya hybridbussarna ger extremt låga utsläpp av luftföroreningar och går betydligt tystare än de äldre bussar de ersätter. Det kommer att märkas i form av bättre luftkvalitet och mindre buller i stadsmiljön, säger Martin Atterhall, Fleet Manager på Nobina.

De första 30 hybridbussarna sätts i trafik i Sundsvall och Örnsköldsvik i mitten av juni, övriga levereras under hösten 2014. Totalt har Volvo Bussar sålt över 1350 hybridbussar, varav drygt 120 i Sverige. Bland annat Göteborg, Uddevalla och Karlskrona har valt Volvos hybridbussar.

Ordern omfattar 36 tvåaxliga Volvo 7900 Hybrid och 11 Volvo 7900 Ledbuss Hybrid, samt 11 dieseldrivna Volvo 8900 lågentrébussar. Alla uppfyller de senaste hårda europeiska utsläppskraven Euro 6. Den 18 meter långa hybridledbussen är det senaste tillskottet i Volvo Bussars modellprogram och har kapacitet för upp till 154 passagerare. Det är fler än någon annan hybridbuss på marknaden.

Båda hybridmodellerna är utrustade med Volvos hybriddrivlina – en så kallad parallellhybrid där elmotor och dieselmotor kan användas tillsammans eller var för sig. Energin som genereras vid motorbromsning lagras i bussens batteripaket och används sedan för att ge ström till elmotorn.

Vid hållplatserna drivs bussen tyst och avgasfritt på el. Tekniken ger en bränslebesparing på mellan 30 och 40 procent, beroende på modell. Dieselmotorn drivs av biodiesel, vilket bidrar till att minska klimatpåverkan ytterligare. Hybridbussarnas utsläpp av kväveoxider och partiklar är bara hälften så stora som för de renaste konventionella dieselbussarna.

Taggat som: , , , , , ,

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2024 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)