
Kraften till flygbussen i Umeå kommer från ovan. Här är den första 12-metersbussen av modell Hybricon Arctic Whisper inne på laddstationen vid Umeå flygplats. Foto: Ulo Maasing.
Det går att snabbladda en helt elektrisk 18-meters ledbuss på fem – sex minuter. Det visar tester som har gjorts i Umeå med Umeföretaget Hybricons elbuss Hybricon Arctic Whisper (HAW) som sedan i höstas går i reguljär trafik som flygbuss i staden. Där använder man sig av en teknik för ultrasnabb laddning med en laddstation vid flygplatsen. Umeå har testat elbussar sedan slutet av 2010 och beslutade tidigare i år att köpa in åtta nya elbussar. AV dessa är tre ledbussar.
Laddstationen, Opbrid Bůsbaar, är en pantografbaserad laddstation med en strömskena över bussen vid ändhållplatsen. När bussen kör in på hållplatsen fälls strömavtagare upp från busstaket och bussens batterier laddas.
Tester visar att bussens batterier kan laddas ultrasnabbt på sex minuter vid en spänning på 625 ampere. Enligt Opbrid banar testresultaten väg för en laddning på 500 – 1000 kilowatt eller mer på en laddningstid på två à tre minuter vid ändhållplatserna för längre busslinjer.
Det gör också att man även i norrländskt vinterklimat kan ha elbaserad värme i bussen och att man kommer att klara att ladda 18-meters, fyrhjulsdrivna HAW ledbussar på fem à sex minuter.
Idag kan flygresenärer till och från Umeå resa helt elektriskt och mycket tyst mellan flygplatsen och centrum. Flygbussen trafikeras nämligen med det första exemplaret av HAW i reguljär trafik.
Det är ju lysande! Jag hoppas att tekniken med elbussar som snabbladdas sprids till fler svenska städer. Ju förr desto bättre. Bra att kollektivtrafiken inte är beroende av importerad råolja, importerade rapsfrön som konverteras till RME eller av importerad etanol. Hoppas att det här norrlandsföretaget har kraft nog att marknadsföra den här tekniken även i större städer i södra Sverige.