”Jag hoppas att ansvarig minister och departement ser över reglerna för cabotage och ger berörda myndigheter både direktiv och befogenheter att se till att regelverken följs av alla bolag, svenska såväl som utländska.” Det skriver bussföraren P-O Ängegärd i den här debattartikeln där han varnar för att svensk bussnäring annars riskerar att gå samma väg som åkeribranschen.

En turistbuss från estniska Hansabuss lastar av kinesiska passagerare på Sveavägen i Stockholm. Foto: Ulo Maasing.
Äntligen har politiker och myndigheter börjat ta på problemet med otillbörlig konkurrens i åkeribranschen på allvar. När var och varannan transport körs av utländska bolag och arbetstillfällen och skatter försvinner från Sverige så reagerar man, sent men förhoppningsvis inte för sent.
Bussbranschen har också cabotageregler. Bussbranschen har också problem med otillbörlig utländsk konkurrens på den svenska marknaden. Bussbranschen har också problem med att svenska bolag bötfälls, får bära utgifter och följa regelverk som de utländska bolagen i praktiken inte behöver ta hänsyn till.
Jag kör busstrafik i beställningstrafik och ser hur allt fler utländska bolag kör bussturism i Skandinavien. Förra året räknade jag till bussar från tolv kontinentala länder som körde cabotagekörning i Norden. De flesta av dessa kör i Norge, där bussnäringen redan går på knäna på grund av konkurrens från utlandet.
De flesta kör ”tredjelandsturister”, dvs inkommande turister från länder utanför Europa. Några kör sina egna landsmän. De kör upp bussarna i början av säsongen och låter sedan grupperna flyga till och från Norge.
Vi från Sverige gör också livet besvärligt för norrmännen trots att vi inte kör mycket cabotage. Vi hämtar och/eller lämnar våra grupper i Sverige eller möjligen Danmark.
Många av dessa bussbolag finns också i Sverige. Det räcker att åka till färjelägena i Stockholm och se vilka bussar som tar hand om de asiatiska turisterna som åker rundtur i Norden för att förstå problemet. Ett baltiskt bolag har uppställningsplats för sina bussar i Värtan, hur det nu kan gå ihop med cabotagereglerna.
Eller det är kanske just det som det gör. Cabotagereglerna för busstrafiken är generösare än för godstrafiken. Det finns ingen begränsning, mer än att trafiken ska vara ”tillfällig”.
Tillfällig och regelbunden är två värdelösa ord i det här sammanhanget. Att motionera regelbundet kan vara att springa en gång på våren och en på hösten. Att köra cabotage tillfälligt kan vara att köra hit bussen i maj och köra hem den i september.
Norge har arbetat fram förslag på begränsningar busscabotaget. Det är dags att se över cabotagereglerna för bussnäringen i Sverige också.
I Köpenhamn ser man inte så många utländska bussbolag. Kanske beroende på hur de tillämpar reglerna om miljözonen. Det är mycket höga avgifter om man har en buss som inte uppfyller kraven. Och det räcker inte att bussen uppfyller miljökraven, den måste också ha det speciella märke som visar att den är godkänd för Köpenhamn.
Ibland framförs det i Sverige, både av facket och av Transportstyrelsen att marknaden själv ska se till att gällande regler efterföljs. Det är rappakalja. Marknaden ser till vad man får i plånboken.
Men om en researrangör har drabbats av förseningar, besvikna resenärer eller extra utgifter för att man anlitat en oseriös bussleverantör, då kommer marknaden att regleras. En strikt tillämpning och kontroll av t.ex. miljözonerna i Stockholm, förenat med höga sanktionsavgifter, skulle garantera många arbetstillfällen i den svenska bussbranschen.
Jag hoppas att myndigheter som Polisen och Transportstyrelsen tillsammans med facket och bussbranschen vill arbeta för att den svenska beställningstrafiken med buss inte ska behöva drabbas av samma katastrofala utveckling som åkeribranschen har gjort.
Jag hoppas att ansvarig minister och departement ser över regelverket och ger berörda myndigheter både direktiv och befogenheter att tillse att regelverken följs av alla bolag, svenska såväl som utländska.
Jag hoppas att vi som kör beställningstrafik i Sverige ska kunna fortsätta att göra det.
P-O Ängegärd
Bussmagasinet välkomnar en debatt i den här frågan. Använd gärna kommentarsfältet här nedan!
Lämna ett svar