Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Grön våg för bussen gav pris i Resenärskampen

En del av vinnarna i Resenärskampen. Prisutdelningen ägde rum i Göteborg på onsdagskvällen. Foto: Västtrafik.

En del av vinnarna i Resenärskampen. Prisutdelningen ägde rum i Göteborg på onsdagskvällen. Foto: Västtrafik.

Ett nytt system som ska ge bussar och spårvagnar ”grön våg” i trafiken är den idé som vann första pris i Resenärskampens kategori ”Bästa affärsidé”. Resenärskampen är en tävling som arrangeras av bland andra Västtrafik och som syftar till att engagera resenärer och allmänhet i att kläcka nya idéer och lösningar som kan utveckla kollektivtrafiken. Priserna i 2014 års premiärupplaga av Resenärskampen delades ut på onsdagskvällen i Göteborg.

– För oss på Västtrafik är det viktigt att involvera kunderna i kollektivtrafikens utveckling och tävlingsdeltagarna har visat prov på stor kreativitet. Resenärskampen är ett bra exempel på användardriven innovation där vi tillsammans med kunderna kan utveckla produkter och tjänster som de själva vill ha, säger Andreas Almquist, utvecklingschef på Västtrafik.

Tävlingen är uppdelad i tre kategorier: Bästa affärsidé, Årets gröna business och Snilleblixten.

Första pris i kategorin Bästa affärsidé gick till Mikael van den Hoogen från Göteborg och hans idé ”Prioritet aldrig (för)sent” som ska bidra till smartare trafiklösningar. Med hjälp av GPS-positionering och ihopkopplade trafiksignaler skapas trafikflöden som prioriterar kollektivtrafiken.

Juryn motiverade sitt val med att idén är en enkel lösning som kan få stor effekt för både resenärer och miljön. Juryn konstaterade ocksåatt det vinnande förslaget bygger vidare på existerande teknik och kräver blygsamma investeringar i förhållande till nyttan.

– Det känns kul att juryn trodde på min idé och nu ska det bli spännande att arbeta vidare med den. Den behövs verkligen i kollektivtrafiken, säger Mikael van den Hoogen.

Bonus och spel
Andra pris i kategorin gick till Malmöbon Magnus Lindén och hans förslag Grön kort bäst.. Hans förslag går ut på att resekortet har olika nivåer som man kan uppnå och som ger resenären fördelar och erbjudanden, framförallt kopplade till butiker i närheten av hållplatser. Det är en lösning som liknar bonusprogram på andra håll, inte minst inom flyget.

”En hållbar affärsmodell som sätter resenären i centrum. Förstärker bilden av kollektivtrafiken som ett långsiktigt val dit samarbetspartners också kan leverera värde. Idén tar guld(gröna)kortet till en ny nivå”, skriver juryn.

Tredjepriset tilldelades Andreas Rehnberg från Trollhättan och hans Spelresan. Det är en app som gör resan till en spelupplevelse. Appen känner med hjälp av GPS var resenären befinner sig och man kan lätt utmana sina medresenärer i olika spel och se topplistor och rankning.

”Positiv, enkel och genomförbar idé som med hjälp av ”gamification” förstärker reseupplevelsen och ger resenärer en känsla av tillhörighet på resan”, menar juryn.

Mer spel
Även vinnaridén i kategorin Snilleblixten, Smartaste bussen, baseras på en app. Så här presenterar de sex göteborgarna bakom förslaget sin idé: ”Visst kan bussresan vara en utmaning ibland, men nu kan man utmana andra bussar i frågesport istället. Passagerare tävlar mot varandra via en app och resultaten visas på skärmar i bussen. Så, vilken är regionens smartaste buss?”

Juryn tände på idén och motiverar priset så här: ”En idé som väcker vår tävlingsinstinkt och bjuder in till interaktion både med medpassagerare och med andra bussar. En enkel och genomförbar idé som uppmuntrar oss att lyfta blicken och som även kan vara en källa till kunskap.”

Även vinnaren i kategorin Årets gröna business bygger på spelidén. Priset ska enligt förutsättningarna delas ut ill en entreprenör i eget bolag eller personal på ett existerande företag. Idén kan vara en produktutveckling, avknoppning eller något helt nytt.

Sju unga Skövdebor ligger bakom vinnarförslaget som de själva beskriver så här: ”Bygg ditt eget kungadöme! Det virtuella riket Västlandet breder ut sig och stationerna har inspirerats av regionens faktiska platser. Uppgiften är att lösa spelutmaningar för att rädda stationer du passerar”.

Juryns motivering till priset: ”En utmanande idé med potential till tydlig varumärkeseffekt som kopplar an till regionens vision om en smartare livsstil. Ny möjlighet till interaktion mellan resenärer och beslutsfattare som kan bli en snackis och plattform för ökat kollektivtrafikresande.”

Resenärskampen arrangeras av Västtrafik, Chalmers tekniska högskola, Göteborgs universitet, Västra Götalandsregionens kollektivtrafiknämnd, Brewhouse och innovationsföretaget IMCG. Projektet delfinansieras av Sveriges innovationsmyndighet Vinnova.

Share Dela

Taggat som: , , , , , ,

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2019 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)