Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Här kommer bussen som tystnar automatiskt och kör sakta förbi dagis

Volvo och Göteborgs Spårvägar utvecklar nu Volvos laddhybridbuss så att den automatiskt väljer om den ska köra på el eller diesel, anpassa hastigheten med mera. Foto: Ulo Maasing.

Volvo och Göteborgs Spårvägar utvecklar nu Volvos laddhybridbuss så att den automatiskt väljer om den ska köra på el eller diesel, anpassa hastigheten med mera. Foto: Ulo Maasing.

Bussen närmar sig ett daghem. Utan att föraren behöver göra något saktar den automatiskt in. När den har passerat dagiset ökar hastigheten igen, helt automatiskt. Volvo Bussar och Göteborgs Spårvägar utvecklar nu tillsammans med en rad partners en buss som tystnar i känsliga områden och som själv anpassar hastigheten förbi exempelvis skolor och daghem. Men tekniken öppnar för många fler möjligheter än så. I praktiken skapar den tillsammans med eldrift helt nya möjligheter till stadsplanering, stadsbyggnad och en attraktivare kollektivtrafik.

Tekniken kallas för Zone Management och visades på onsdagen i Göteborg. Bussmagasinet fanns naturligtvis på plats. Än så länge handlar det om en prototyp som testas på Volvos laddhybridbussar i Göteborg, men redan 2016 räknar Volvo med att Zone Management kommer att vara fullt utvecklad och ute på marknaden.

Redan innan dess kommer stockholmarna att få prova på att åka buss med den nya tekniken. När SL:s busslinje 73 från i december börjar trafikeras med laddhybridbussar ska dessa också vara utrustade med zone management.

Staden delas i zoner
Enkelt uttryckt delas staden upp i zoner som kan vara olika stora. Med hjälp av GPS känner bussen hela tiden av var den befinner sig och exempelvis vilken hastighetsbegränsning som gäller just där. Zonerna kan också anpassas efter andra kriterier. Om bussen exempelvis körs genom ett bostadsområde eller in i en miljözon slås dieselmotorn automatiskt av och bussen körs på el.

Magnus Broback, Volvo: Tekniken öppnar för helt nya möjlgheter i stadsplanering och stadsbyggnad. Foto: Ulo Maasing.

Magnus Broback, Volvo: Tekniken öppnar för helt nya möjlgheter i stadsplanering och stadsbyggnad. Foto: Ulo Maasing.

Zonerna kan också anpassas efter tidpunkt eller om det finns tillfälliga förändringar i trafikmiljön som vägarbeten eller evenemang.

Det fiffiga är att anpassningen sker helt automatiskt, utan att föraren behöver göra något. Om man till exempel har bestämt att bussen inte ska köra förbi ett dagis fortare än högst 15 kilometer i timmen kan föraren inte köra fortare, hur mycket han än försöker att trycka gasen i botten.

När bussen närmar sig en zon där hastigheten ska vara låg saktar den in mjukt och behagligt, utan att föraren behöver bromsa.

– Den här tekniken ger trafikplaneringen i våra städer en helt ny dimension. Det öppnar för möjligheter att förtäta områden och köra bussen närmare de miljöer där människor rör sig. Det kan vara bostäder, köpcentra, sjukhus eller skolor, säger Magnus Broback, director City Mobility på Volvo Bussar.

Det är Volvos program för att hjälpa städer att utveckla hållbara persontransporter.

Nya miljöer för bussen
– Nästa steg kan bli att man släpper in bussen i helt nya miljöer. Med den här tekniken blir det till och med möjligt att köra in bussar i inomhuscentra. Och genom att öppna för en tystare, säkrare och renare kollektivtrafik som går nära människor kan den till och med bidra till att höja fastighetsvärdena i busstrafiknära lägen.

Projektet Zone Management drivs i samarbete av Volvo, Chalmers, Trafikkontoret i Göteborg, Västtrafik och flera andra aktörer i Västra Götaland. Tekniken kommer att användas på den elbusslinje som har premiär i Göteborg strax innan midsommar nästa år och som är kärnan i det så kallade ElectriCityprojektet som vi tidigare har rapporterat om.

Under våren har man testat tekniken med Zone Mangement på en buss som har fölt samma linje som Västtrafiks Gul Express mellan Jonsered och Torslanda. Nu arbetar man på Volvo och Chalmers för högtryck med att analysera alla data från testtrafiken.

Dag Anders Almroth är bussförare vid Göteborgs Spårvägar: "Efter en dag som förare av en laddhybridbuss känner jag mig utvilad". Foto: Ulo Maasing.

Dag Anders Almroth är bussförare vid Göteborgs Spårvägar: “Efter en dag som förare av en laddhybridbuss känner jag mig utvilad”. Foto: Ulo Maasing.

Utvilad efter jobbet
Bussen har där körts utan passagerare. Däremot har man lagt stor vikt vid hur förarna upplever hur det är att köra en buss där hastighet och bränsleval styrs av vilken zon bussen befinner sig i. Reaktionen har varit genomgående positiv.

Dag Anders Almroth är en av de förare som både kört testbussen och även i övrigt kör laddhybrid på Göteborgs Spårvägars linje 60.

– Efter en dag bakom ratten på en laddhybrid känner jag mig utvilad eftersom jag slipper bullret och vibrationerna i en konventionell buss. Jag vågar påstå att trivselfaktorn är hög. Det är inte så stor skillnad mot att köra en modern turistbuss.

– Dessutom är det ju så att ju mer förbränning vi kan eliminerar, desto bättre är det. Förutsatt, naturligtvis, att vi kör på ren el och inte kraft från något kraftverk som drivs med brunkol, säger  Dag Anders Almroth.

Varningssystem
Claes Pihl är forskningsingenjör på Volvo och en av de ansvariga för projektet. Han avslöjar att man på Volvo också arbetar med att utveckla vad man kallar ett incidentvarningssystem som passar i stadstrafik.

Claes Pihl, Volvo: Nu arbetar vi med att utveckla ett incidentvarningssystem för stadstrafik. Foto: Ulo Maasing.

Claes Pihl, Volvo: Nu arbetar vi med att utveckla ett incidentvarningssystem för stadstrafik. Foto: Ulo Maasing.

– Sådana finns idag på en del landsvägsbussar, men att utveckla en lösning som fungerar i tät stadstrafik och med många fotgängare i rörelse är betydligt mer komplicerat, säger han.

2016 räknar Volvo och Göteborgs Spårvägar med att systemet med Zone Management är färdigtestat och att zonerna är anpassade så att systemet är klart att tas i drift på allvar.

– Miljö och säkerhet är något vi hela tiden arbetar med på Göteborgs Spårvägar. Genom att kunna styra när bussen ska gå på el respektive diesel kan man markera var i stan det är viktigt att buller och utsläpp är minimala och lägga in en elzon där.

– Systemet blir också en viktig del i arbetet med att öka säkerheten för våra passagerare och för folk som rör sig runt om i stan och på hållplatserna, säger Dan Paulström, processutvecklare på Göteborgs Spårvägar.

Share Dela

Taggat som: , , , , ,

Categorised in: Nyheter, Reportage

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2020 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)