Så sent som för fyra år sedan var mässan Transports Publics, ”Kollektivtrafik”, i Paris en av de mer spännande i branschen. Nya idéer och lösningar stod i fokus. Nu har mässan lagt växeln i neutralläge. Årets upplaga, som ägde rum i veckan, bjöd på få nyheter och det kändes som om hela evenemanget lagt växeln i neutralläge. Bland de få nyheterna på bussidan fanns hybridledbussar från Iveco Bus och franska Heulieuz.
Av Ulo Maasing i Paris
Det var slående glest i gångarna på onsdagen när kollektivtrafikmässan Transports Publics i Paris begick sin första dag. I många montrar hade utställarna just inget att sysselsätta sig med utom att tala med sina kollegor. Senare blev det bättre, men långt ifrån bra. Flera utställare som vi talade med förklarade att de var mycket besvikna på mässan.
Mässan, som hålls vartannat år, fortsatte därmed den kräftgång som inleddes för två år sedan. Då trodde många att det var en tillfällig tillbakagång i kölvattnet av den ekonomiska krisen i Europa. Men i år förstärktes trenden tydligt och den en gång internationella mässan börjar nu bli en utpräglat fransk tillställning.
Transports Publics håller också sakta men säkert på att överge sin unika inriktning på att vara en monbilitetsmässa för att istället bli allt mer lik en vanlig kollektivtrafikmässa. Innovationerna var i stort frånvarande i år och mässans framtidsinriktade karaktär var kraftigt nedtonad.
Scania och Volvo hade en buss vardera på mässan, VDL hade i år helt hoppat av. Av de stora busstillverkarna hade endast Daimler Buses en monter av någorlunda format där man presenterade fyra bussar, bland dem en Citaro ledbuss i läckert metallicblått och krom. Festlig att se på en mässa, men knappast något vi kommer att få se i trafik på en förortslinje i Stockholm…
De få bussnyheterna på mässan svarade Iveco Bus och franska Heulieuz för. Båda presenterade var sin hybridledbuss, båda med Tector dieselmotorer och elmotorer på 200 kW. Betecknande nog visades båda bussarna i utföranden med fyra breda dörrar för snabb passagerarcirkulation och korta hållplatsuppehåll. Skillnaden är stor mot de ledbussar som exempelvis stockholmarna har att åka med och som har få dörrar och påstigning endast längst fram.
Den enda bussen i Volvos glest besökta monter var också en hybridledbuss, 7900 Hybrid, som ju knappast är någon nyhet. Annars var det mycket Euro 6 på mässan.
I sin likaledes föga frekventerade monter hade Scania en CityWide Euro 6 låggolvsbuss, medan Daimler Buses hade hela fem bussar att visa upp, dock inga riktiga nyheter.
Förutom den metallicblå Citaro ledbussen (naturligtvis med fyra breda dörrar) fanns hos Daimler också en normallång Citaro, en Mercedes-Benz Transit och en Setra UL Business linjevagn.
Den metallicblåa Citaron var inredd med rejäla stålplatsutrymmen och plats för flera rullstolar, polerade stödstänger i metall och stolar i halvgenomskinlig plast i knallande färger. Det låter kanske inte så kul, men faktum är att när man klev in i bussen var det svårt att inte få en wow-upplevelse…
MAN fanns också på plats med en enda buss, en Lion´s City med Euro 6-motor. Men man talade om att bussen gick att köpa även med gasmotor och som hybrid. Solaris ställde ut en Urbino stadsbuss som senare skulle levereras till Oslo.
Londons nya dubbeldäckare, gemenligen kallad Borismaster, alltså Wrightbus´ New Bus for London fanns också utställd. Utställningsbussen kom från bussföretaget London United – som i sin tur ägs av lokaltrafiken i Parisregionen, statliga RATP. Inte helt uppskattat av alla britter.
Inte blev det bättre av att RATP i sin egen stora monter visade en video om sin internationella expansion. I videon fanns även en animerad karta med pilar som visade hur det statliga företaget bröt sig in på den brittiska marknaden.
Kartan var inte helt olik vinjetten till den gamla TV-serien Dad´s Army, (Krutgubbar i svensk TV) med pilar som visade hur Hitlertyskland ville invadera de brittiska öarna…
Elektriskt
Helelektriska bussar fanns det flera på Transports Publics, dock ingen från de stora tillverkarna. VDL, med sin eldrivna stadsbuss Citea Electric deltog överhuvud taget på mässan. Ingen av de elbussar som visades finns heller på den svenska marknaden.
Italienska BredaMarinibus visade två elbussar, dels lilla Zeus som är sex meter lång, dels den större E-Vivacity på 8 meter.
Lite extra draghjälp fick man av att en av busslinjerna utanför mässan vid Portes de Versailles gick en elbusslinje som trafikeras just med BredaMarinibus Zeus.
Bluebus visade sin lilla elektriska stadsbus som har varit med ett antal år redan och som är tänkt för trafik i trånga stadskärnor.
Pvi Gépébus presenterade Oréos 4X, en elektrisk midibuss, 9,3 meter lång och med plats för upp till 48 passagerare. Räckvidden på en laddning uppges av tillverkaren till 140 kilometer, laddningstiden till 6 à 8 timmar och toppfarten till 70 kilometer i timmen. Men bussen går också att snabbladda vid strategiskt utvalda hållplatser medan passagerarna stiger på och av. Samma tillverkare hade också en mindre elbuss för 22 passagerare i sin monter, Oréos 2X.
Här nedan är några bilder från årets Transports Publics. Många fler bilder från mässan hittar du i våra bildgallerier på Flickr.
Lämna ett svar