Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Sörmland i topp, Uppland i botten när det gäller tillgänglig kollektivtrafik

Kollektivtrafikmyndigheten i Sörmland är bäst i landet på tillgänglighet i kollektivtrafiken. Foto: PeO Quick.

Kollektivtrafikmyndigheten i Sörmland är bäst i landet på tillgänglighet i kollektivtrafiken. Foto: PeO Quick.

Kollektivtrafikmyndigheten i Sörmland är bäst i landet när det gäller tillgänglighet i kollektivtrafiken, tätt följd av motsvarande myndighet i Västra Götaland. Sämst är Uppland. Det framgår av en kartläggning som Myndigheten för delaktighet (tidigare Handisam) har gjort. Två kollektivtrafikmyndigheter, Dalarna och Jönköpings län, har inte brytt sig om att svara på myndighetens frågor om tillgänglighet.

Myndigheten för delaktighet har satt poäng på alla de 18 kollektivtrafikmyndigheter som har svarat på den enkät man skickat ut. Högsta poäng som en myndighet kan få är 45, men dit har ingen nått.

Poängen grundar sig på de regionala kollektivtrafikmyndigheternas svar i enkäterna. Vissa myndigheter har inte besvarat alla frågor och kan därför ha en lägre poäng än andra.

Enkäten innehåller frågor om färdtjänst vilket inte alla regionala kollektivtrafikmyndigheter ansvarar för. De myndigheter som ansvarar för färdtjänst har därför haft möjligheten att samla in fler poäng än andra myndigheter. För att göra poängsättningen så rättvis som möjligt har därför varje myndighets totala poäng dividerats med antal möjliga poäng för just den myndigheten.

Så här klarar sig de regionala kollektivtrafikmyndigheterna, län för län. Poängen avser uppnådda poäng av 45 möjliga:

Sörmland 38
Västra Götaland 36
Blekinge 30
Östergötland 30
Kalmar 29
Värmland 29
Gävleborg 28
Halland 27
Stockholm 27
Skåne 26
Västernorrland 25
Kronoberg 24
Västerbotten 24
Örebro 24
Västmanland 23
Jämtland 19
Gotland 19
Uppsala 16
Kollektivtrafikmyndigheterna i Dalarna samt i Jönköpings län har struntat i att svara på frågorna från Myndigheten för delaktighet.

De kriterier som ligger till grund för poängsättningen är om kollektivtrafikmyndigheten:
* använder FN:s konvention om tillgänglighet
* har mätbara och förankrade mål
* har en handlingsplan för tillgänglighet
* använder möjligheter till sanktioner/viten
* säkerställer kompetens i tillgånglighetsfrågor
* samverkar med andra aktörer
* åtgärdar brister utifrån inventering
* har tillgängliga informations- och biljettsystem
* ger information om tillgängligheten
* följer upp färdtjänst om förseningar/uteblivna körningar
* färdtjänst kommer inte alls
* färdtjänst försenad
* samråder med organisationer för funktionshindrade
* fångar upp invånarnas uppfattningar

Share Dela

Taggat som: , ,

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2020 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)