Köpenhamns kommun har skrivit avtal med Trafikstyrelsen, Danmarks motsvarighet till Trafikverket, om ett pilotprojekt med en ny typ av batteridrivna bussar som ska testas i den danska huvudstaden. Det handlar om bussar som ska snabbladdas medan de går i trafik. Laddningen ska ske på upp till sju hållplatser längs linjen samt vid ändhållplatserna.
Sedan tidigare finns elbussar i trafik i Köpenhamn. I flera år har batteridrivna midibussar trafikerat en linje i centrala Köpenhamn och dessutom testar trafikhuvudmannen Movia nu ett par fullstora batteribussar från den kinesiska busstillverkaren BYD, Build Your Dreams.
Nu ska man också testa snabbladdade bussar. Fördelen med dessa är, menar Trafikstyrelsen och kommunen, att de kan ha mindre och billigare batterier än elbussar som laddas nattetid för trafik en hel dag och som kräver tunga och dyra batterier.
I det nya projektet ska man leasa två elbussar som ska gå i ordinarie trafik på en av linjerna i den danska huvudstaden. Där ska också laddutrustning installeras. Vilken linje det blir är ännu inte bestämt, inte heller vilken tillverkare som ska få leverera bussarna.
Danmarks transportminister, socialdemokraten Magnus Heunicke, är entusiastisk inför projektet.
– Det är ett spännande projekt som ska ge oss erfarenheter av en helt ny typ av elbussar med mycket snabb laddning. Det gör det möjligt att använda mindre batterier än de som vi idag känner till. Därmed blir det mer plats i bussen och förhoppningsvis också lägre driftskostnader. Om erfarenheterna blir positiva kommer de att kunna användas över hela landet.
– Elbussar är generellt mycket miljövänliga, säger Magnus Heunicke.
– Jag har stora förväntningar på projektet som kan visa oss hur vi i framtiden på det smartaste sättet ordnar grön kollektivtrafik för resenärerna och för Köpenhamn i sin helhet, tillägger Köpenhamns överborgmästare Frank Jensen.
Bussarna ska gå i ordinarie trafik och kommunen planerar en noggrann uppföljning, bland annat av hur resenärerna uppfattar elbussarna i jämförelse med övriga bussar på linjen.
Nu ska Köpenhamns kommun kartlägga vilka europeiska elbusstillverkare och olika snabbladdningslösningar som kan bli aktuella.
När infrastrukturen väl är etablerad väntar sig kommunen att elbussar som laddas längs linjen blir billigare i drift än konventionella dieselbussar.
Lämna ett svar