Tekniska problem gör att Malmös nya superbusslinje, MalmöExpressen, emellanåt får köras med vanliga ledbussar. Ändå behövs det bara nio superbussar på MalmöExpressen under sommaren samtidigt som 14 av 15 beställda superbussar har levererats av den belgiska busstillverkaren Van Hool, skriver Skånska Dagbladet.
Problemen beror oftast på varningslampor som tänds. Om en superbuss på det sättet signalerar ett fel måste alla andra bussar också tas in på verkstad och undersökas så att de inte har samma problem.
Helen Holmqvist, informatör vid Skånetrafiken, säger till Skånska Dagbladet att man räknar med att problemet är övergående. Skånetrafiken har en garantiperiod på bussarna och så länge den gäller är man extra nitisk med att kontrollera alla bussar vid minsta misstanke om fabriksfel.
Problemen har bidragit till att punktligheten har varit ett problem för MalmöExpressen.
– Punktligheten ligger på 65 procent och det finns mer tid att hämta i signal- prioriteringen, resenärsbeteendet samt hos förarna, säger Ulrika Mebius på Skånetrafiken till tidningen.
Lämna ett svar