Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Inga nya turistbussar för Nettbuss i Norge – utländsk konkurrens sabbar lönsamheten

Det blåser kallt kring norsk bussnäring. Nettbuss har bantat sin flotta av turistbussar från 250 till knappt 70. Oklara cabotageregler och illojal utländsk konkurrens är orsaken. Foto: Nettbuss.

Det blåser kallt kring norsk bussnäring. Nettbuss har bantat sin flotta av turistbussar från 250 till knappt 70. Oklara cabotageregler och illojal utländsk konkurrens är orsaken. Foto: Nettbuss.

Nettbuss i Norge har slutat köpa nya turistbussar. Istället kör man äldre euro 4- och euro 5-bussar i turist- och beställningstrafik. Anledningen är den dåliga lönsamheten i turist- och beställningstrafiken, inte minst på grund av konkurrens från utländska bussföretag som kan köra i Norge på grund av oklara cabotageregler, skriver vår norska kollega bussmagasinet.no.

På måndagen var företrädare för norsk bussbransch kallade till ett möte med Samferdseldepartementet, dvs kommunikationsdepartementet för att diskutera krisen i buss- och åkeribranscherna,

Statssekreterare Bård Hoksrud i Samferdseldepartementet sa enligt bussmagasinet.no vid mötet att läget är värre än han hade föreställt sig.

– Jag vet att det är tufft för lastbilsbranschen i Norge, men jag vill säga att det är värre för bussbranschen. Det måste till ett tydligt regelverk som kontrollmyndigheterna sedan följer upp.

Förutom de luddiga cabotagereglerna är det vanligt att utländska bussföretag kör utan bombricka och därmed inte betalar vägtullar. Det förekommer också uppgifter om att bussar tankas från tankbilar med diesel som sannolikt är stulet från andra lastbilar eller bussar. Det förekommer också att bussar står parkerade utanför hotell och säljer drycker så att passagerarna ska slippa kpa drycker inne på hotellet.

Det har alltså gott så långt att Nettbuss inte längre köper nya bussar för sin turisttrafik.

– Vi köper nytt till linje- och expresstrafik men inte till turisttrafik. Det finns inga pengar i den verksamheten längre. För fem år sedan hade vi 250 turistbussar i vagnparken, idag har vi knappt 70, förklarade Kay Roger Kristofersen vid Nettbuss på mötet, skriver bussmagasinet.no.

Taggat som: , ,

Categorised in: Internationellt, Turism

1 kommentar »

  1. Jag skulle gärna höra vad Sverige gör för att inte hamna i samma situation.

    – Vad gör regering och departement för att behålla arbete och skatteintäkter i Sverige?
    – Vad gör Sveriges bussföretag för att inte tappa uppdrag pga otillbörlig konkurrens?
    – Vad gör Kommunal för att inte medlemmarna ska förlora sin arbeten?
    – Vad gör Polisen för att kontrollera att alla följer reglerna? Och vilka sanktionsmöjligheter har polisen?
    – Vad gör Transportstyrelsen för att följa upp att gällande regelverk är tydligt och att det efterföljs?

    Tänk om alla ovan nämnda kunde sätta sig kring samma bord och göra upp en strategi för en hållbar och korrekt konkurrenssituation för turistbussarna.

    Eller är det så att ingen bryr sig, och att vi chaufförer som kör inkommande turister ska leta efter annat jobb….

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2025 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)