
Oskar Taxén, Kommunal: Politikerna måste ta ansvar och kräva personalövertagande vid upphandlingar. Foto: Ulo Maasing.
”En otydlig lagstiftning och ett osäkert rättsläge gör att politikerna blir rädda för att i trafikupphandlingar kräva att den som vinner en upphandling måste ta över personalen från det företag som idag kör trafiken. ” Det sa fackförbundet Kommunals jurist Oskar Taxén vid ett seminarium i Stockholm på onsdagen. Seminariet var ett av inslagen i en kampanj från Kommunal för att få landstingspolitiker landet runt att kräva att bussförarna får behålla sina jobb även om man byter operatör.
– Idag finns ingen anställningstrygghet vid ett operatörsskifte. Nu måste upphandlarna ta ansvar för att ändra på det, sa Oskar Taxén.
Han formulerade Kommunals krav när det gäller trafikupphandlingar så att man på lokal nivå ställer krav på personalövertagande. På central nivå ska man tydligt slå fast att krav på personalövertagande är förenligt med gällande lagar och regler, både nationellt och på EU-nivå.
Oskar Taxén hävdade att dagens upphandlingar hindrar en bra utveckling inom kollektivtrafiken och menade att det är näst intill omöjligt för ett bussföretag att vinna ett kontrakt två gånger. Anledningen är, hävdade Oskar Taxén, att den befintliga operatören missgynnas av lönekostnaderna.
– Den operatören har personal som under ett antal år har gått upp i lön. Istället kan en ny operatör lägga ett anbud som bygger på att många av förarna är oerfarna och därmed har lägre lön.
Oskar Taxén menade också att företag som vinner upphandlingar ofta provanställer eller timanställer erfarna förare vilket i sin tur skapar problem för förarna.
– De kan inte få lån, skaffa telefonabonnemang eller få ett hyreskontrakt.
Annan bild
Ulrika Egervall, förhandlingschef på Sveriges Bussföretag, fanns i publiken och reagerade på Taxéns bild av förhållandena.
– Vi känner inte igen den bilden. För det första är det brist på bussförare och redan det gör att företagen inte gör sig av med kompetenta och erfarna förare. Vi har heller inte sett att företag mer systematiskt eller i stor omfattning skulle använda sig av provanställningar eller timanställningar för att slippa fasta anställningar, förklarade Egervall.
Efter seminariet pekade Ulrika Egervall också på att fack och arbetsgivare har tillsatt en nämnd med representanter för båda parter och med uppgift att få fram en riktig bild av hur det förhåller sig.
– Låt nu den nämnden göra sitt jobb, manade hon.
Ulrika Egervall framhöll också att det inte är så att bussföretagen vid ett byte av operatör gör sig av med förare som har lång erfarenhet och hög lön eller stor sjukfrånvaro.
– Bussbranschavtalet, som alla våra medlemmar följer, slår ju fast att lönen följer det antal år som man har varit verksam i yrket och inte något specifikt företag. I realiteten får nästan alla jobb och samma lön i det företag som vinner upphandlingen.

Ardalan Shekarabi(S), riksdagsledamot: En nationell upphandlingsmyndighet behövs. Foto: Ulo Maasing.
Nationell upphandlingsmyndighet
Till seminariet hade Kommunal också bjudit in två politiker mot bakgrund av valet om en dryg månad.
Ardalan Shekarabi, S-riksdagsman som jobbar på en doktorsavhandling om upphandlingsrätt vid Uppsala universitet, sa sig ha blivit chockad när han talat med bussförare och fått höra hur det går till vid upphandlingar.
– Vi måste klarlägga rättsläget. Det krävs ett nationellt upphandlingsstöd, en nationell upphandlingsmyndighet och en nationell upphandlingsstrategi menade han.

Karin Svensson Smith (MP): Det behövs stolta och trygga förare om vi ska kunna fördubbla kollektivtrafiken. Foto: Ulo Maasing.
– Kollektivtrafiken är extremt underskattad och helt nödvändig för att vi ska nå klimatmålen, sa miljöpartisten Karin Svensson Smith.
– För att personalen ska göra ett bra jobb som bidrar till en fördubbling av kollektivresandet måste den känna sig stolt och trygg. Men vi måste också vara på det klara med att alla operatörer inte är giriga kapitalister.
Ursäkta Ulrika Egervall, Du må vara förhandlingschef på Sveriges Bussföretag. Men du har uppenbart inte hela bilden klar för dig. Så jag föreslår att du reder ut detta med Kommunal när det gäller upphandlingen i Västernorrland och framförallt Sundsvalls Tätort. Du kanske tvingas revidera din uppfattning i den frågan när det gäller övertagande av personal när det blir en ny operatör.