Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Blockad mot SD-bussar får rättsliga följder

Ulrika Egervall, förhandlingschef vid Sveriges Bussföretag: Syndikalisterna har visat en anmärkningsvärd nonchalans eller till och med okunskap. Foto: Dag Gustavsson.

Ulrika Egervall, förhandlingschef vid Sveriges Bussföretag: Syndikalisterna har visat en anmärkningsvärd nonchalans eller till och med okunskap. Foto: Dag Gustavsson.

När Syndikalisterna den 21 augusti satte bussar med valreklam för Sverigedemokraterna i blockad följde man inte reglerna för varsel av stridsåtgärd. Det hävdar Sveriges Bussföretag. Syndikalistrna menade att SD:s reklam var rasistisk och att blockaden motiverades av att det förelåg arbetsmiljörisker för de förare som körde bussarna.

Totalt handlade det om ett fyriotal bussar i Stockholms innerstad. Visserligen är det SL som har ansvaret för reklamen på bussarna, men ansvaret för körningar och förare ligger hos Keolis som är den operatör som kör innerstadsbussarna och som också drabbades av varslet.

Lagen kräver att ett varsel ska läggas senast sju dagar innan åtgärderna träder i kraft. Men här meddelade Syndikalisterna att blockaden skulle träda i kraft omedelbart.

– Syndikalisterna använde sig av strejkvapnet för en fråga som uppenbart är av politisk karaktär, säger Ulrika Egervall som förhandlingschef och vice vd på Sveriges Bussföretag till Svenskt Näringslivs nyhetsbrev.

– Vid Keolis depå vid Söderhallen fick strejken omedelbara konsekvenser. Eftersom syndikalisterna åsidosatte lagen hade företaget inte möjlighet att förbereda sig inför stridsåtgärderna. Syndikalisternas agerande kommer därför att få rättsliga följder.

– Syndikalisternas agerande är ett exempel på när spelreglerna på svensk arbetsmarknad fungerar dåligt. Det faktum att syndikalisterna inte tycker sig behöva iaktta gängse formregler i MBL visar på en anmärkningsvärd nonchalans eller till och med okunskap, säger Ulrika Egervall.

Share Dela

Taggat som: , , ,

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

© 2018 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)