Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Busskörfält bara när det behövs?

Kan dynamiska busskörfält vara ett alternativ till permanenta? Foto: Ulo Maasing.

Kan dynamiska busskörfält vara ett alternativ till permanenta? Foto: Ulo Maasing.

Kan busskörfält som bara är busskörfält ibland fungera och ge kollektivtrafiken ett lyft? Nu ska en grupp svenska trafikforskare undersöka vilka möjligheter så kallade dynamiska busskörfält har för att prioritera kollektivtrafik, men även utryckningsfordon och taxi.

Bakgrunden är att snabbhet är en viktig faktor för att kollektivtrafiken ska vara attraktiv och snabbhet är i sin tur beroende av framkomlighet. Reserverade busskörfält och bussgator har visat sig vara effektiva åtgärder för att busstrafiken snabbare.

– Nackdelen är att bussarna endast ges ökad prioritet där det är möjligt att reservera ett helt körfält. Att ge kollektivtrafiken ett helt eget körfält är dessutom inte alltid samhällsekonomiskt lönsamt, säger Johan Olstam, forskare på VTI, Statens väg- och transportforskningsinstitut.

Ett alternativ kan vara så kallade dynamiska busskörfält. Deär endast reserverade för kollektivtrafik när det behövs och är annars tillgängliga för alla fordon.

Därigenom kan kollektivtrafiken prioriteras även när det inte finns möjlighet till separata busskörfält.

– Tidigare studier har visat att dynamiska busskörfält skulle kunna förbättra reshastigheten med upp till 50 procent. Det saknas dock kunskap kring vad som krävs för att tillämpa dynamiska busskörfält, i vilka trafiksituationer de har störst potential och hur de skulle påverka trafiksäkerhet, framkomlighet och användaracceptans i Sverige, säger Johan Olstam.

En forskargrupp som koordineras av VTI ska därför undersöka vilken potential dynamiska körfält har som åtgärd för prioritering av framför allt kollektivtrafik, men även annan nyttotrafik som exempelvis utryckningsfordon och taxi.

Taggat som: , , ,

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2024 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)