Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Utan invandrare stannar kollektivtrafiken

Invandrarnas centrala roll för att kollektivtrafiken ska fungera tas upp i ett av seminarierna på Persontrafikmässan i Stockholm i höst. Foto: Nobina.

Invandrarnas centrala roll för att kollektivtrafiken ska fungera tas upp i ett av seminarierna på Persontrafikmässan i Stockholm i höst. Foto: Nobina.

Det är inte en överdrift att säga att utan invandrare stannar Sverige och ett tydligt exempel är buss- och taxiföretagen som är beroende av den kompetensförsörjning som utrikes födda bidrar med. Över 45 procent av alla som förvärvsarbetar inom taxinäringen är inte födda i Sverige. På ett av seminarierna på Persontrafik 2014 på Stockholmsmässan kommer ny statistik från buss- och taxibranschen att presenteras.

Drygt 45 procent av alla förvärvsarbetande inom taxi och 55 procent av alla egenföretagare i taxibranschen är födda utomlands.

I storstadsregionerna skulle inte lokaltrafiken fungera utan utrikes födda förare. Av alla bussförare i Sverige är 36 procent invandrare. I Stockholm och Göteborg är andelen ännu högre, 44 procent, och allra högst är den i Malmö där den är 53 procent.

Av de som är anställda inom hotell- och restaurangbranschen är siffran 35 procent. Det visar SCB-statistik och en rapport som Handelns Utredningsinstitut, HUI, gjort för Svenska Taxiförbundets räkning.

Procentsatsen är alltså högre än i hotell- och restaurangbranschen som ofta lyfts fram som en viktig inkörsport för utrikes födda.

På seminariet ”Utan invandrare stannar kollektivtrafiken” på Persontrafik 2014 presenterar Farbod Rezania, ansvarig för integrations- och mångfaldsfrågor på Svenskt Näringsliv, och Elin Gabrielsson, HUI Research, ny statistik om invandrarnas andel av kategorin yrkesförare inom buss och taxi.

Persontrafik 2014 arrangeras den 28-30 oktober på Stockholmsmässan i Älvsjö.

Share Dela

Taggat som: , ,

Categorised in: Nyheter, Persontrafik

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

© 2018 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)